Samarbetet omfattar hela säsongen – träningar, kval, sprintar och Grand Prix-tävlingar – med utvalda lopp och alla träningspass tillgängliga i Apple TV-appen, detta meddelar Apple i ett pressmeddelande. Apples tjänstechef Eddy Cue säger i ett uttalande att avtalet markerar början på “en ny era för Formel 1” och att Apple vill ge tittarna en upplevelse “endast Apple kan leverera”:
“Vi är glada över att fördjupa vårt samarbete med Formel 1 och erbjuda amerikanska tittare förstklassig tillgång till en av världens mest fartfyllda och växande sporter. 2026 blir ett omvälvande år med nya team, regler och bilar – och vi ser fram emot att leverera en premiumupplevelse med fokus på fansen.”
Apple planerar även att väva in sporten i sina andra tjänster. F1-innehåll ska synas i Apple News, Apple Maps, Apple Music och Apple Fitness+. I Apple Sports-appen kommer användarna att kunna följa varje kval, sprint och lopp i realtid med ställningar, live-uppdateringar och widgets för hemskärmen på iPhone.
Avtalet bygger vidare på Apples redan etablerade relation med Formel 1 efter succén med långfilmen F1: The Movie, som enligt företaget är den mest inkomstbringande sportfilmen någonsin.
Med lite tur kanske Apple tar över de globala rättigheterna, så du slipper betala för en massa sporter du inte ens är intresserad av, om du abonnerar på Viaplays paket. Men än så länge är det business as usual. Om du är trött på att betala halva månadslönen till Viaplay finns den officiella F1-appen, som kostar runt 1 500 kronor per år, då får du även tillgång till videoarkiv som spänner tillbaka till 1970-talet.