## Nintendo och Missförståndet kring Switch 2
Nintendo har nyligen orsakat förvirring kring deras kommande release, Switch 2. Ursprungligen rapporterades att konsolen skulle stödja VRR (Variable Refresh Rate) både i dockat och bärbart läge. Men ny information från Nintendo klargör att VRR endast stödjs i bärbart läge. Detta beror på en misskommunikation och Nintendo har bett om ursäkt för misstaget.
### Viktiga Detaljer om Switch 2:
– **VRR-stöd:** Endast i bärbart läge
– **Dockat läge:** Inget VRR-stöd över HDMI
– **Orsak:** Möjligen DisplayPort till HDMI-omvandlarens begränsningar
Richard Leadbetter på Digital Foundry bekräftade efter test att Switch 2:s VRR-funktion inte fungerar i dockat läge. Han nämnde att interna displayer stödjer VRR, men inte via HDMI, vilket kan bero på dockanslutningens tekniska begränsningar.
### Vad är VRR?
VRR (Variable Refresh Rate) tillåter en skärm att dynamiskt justera uppdateringsfrekvensen för att matcha bilder per sekund som levereras av konsolen. Detta resulterar i en mjukare och mer njutbar spelupplevelse.
### Vanliga Frågor om Nintendo Switch 2
**1. Varför stödjer inte Switch 2 VRR i dockat läge?**
Det är troligtvis på grund av dockanslutningens begränsningar, där DisplayPort till HDMI-omvandlaren inte stöder HDMI VRR.
**2. Kommer Nintendo att lösa detta problem i framtiden?**
Det finns förhoppningar om att Nintendo kan utveckla en lösning för att stödja VRR i dockat läge.
**3. Hur påverkar VRR spelupplevelsen?**
VRR förbättrar spelupplevelsen genom att eliminera screen tearing och ger smidigare grafik.
Denna uppdatering kan vara kritisk för spelentusiaster som förlitar sig på en jämn och felfri visuell upplevelse. Nintendo arbetar på att förbättra sina system och förhoppningsvis löser dessa problem snart.
[Källa](https://www.fz.se/nyhet/300644-switch-2-kommer-bara-stodja-vrr-i-barbart-lage)