## Dragon Age: Veilguard – En Komplicerad Framtid för Bioware
När **Dragon Age: Veilguard** lanserades i november fick det först bra mottagande med positiva recensioner och Steam-omdömen. Trots detta har EA identifierat att spelet underpresterat med endast 1,5 miljoner spelare. Enligt EA räcker det inte längre med enbart bra singleplayer-spel för att uppnå framgång.
### Utmaningar under Utvecklingen
En rapport från Bloomberg avslöjar problem bakom kulisserna:
– Spelet förändrades flera gånger mellan att vara ett singleplayer- och ett live service-spel.
– Brist på tid och resurser ledde till en begränsad världsbyggnad och berättelse.
– Flera viktiga personer, inklusive creative director Mike Laidlaw, lämnade projektet.
### Konsekvenser för Bioware
Bioware har stympats av nedskärningar och personalflykt, ofta till andra divisioner inom EA. Enligt analytikern Doug Creutz finns det dock skäl för EA att fortsätta med Bioware, särskilt då sportspelen inte är tillräckliga för att bära bolaget på egen hand.
### Vanliga Frågor
**Varför underpresterade Dragon Age: Veilguard?**
Det kan bero på att spelet inte lyckades attrahera tillräckligt många spelare samt bytet mellan olika spelstrukturer under utvecklingen.
**Vad händer med Bioware nu?**
Bioware fokuserar på att utveckla **Mass Effect 5**. Teamet hoppas kunna bygga vidare på sina tidigare framgångar.
**Kan vi förvänta oss fler spel från Bioware?**
Framtiden för Bioware är osäker. Även om de jobbar på nya projekt, återstår det att se om de kan återfå sin tidigare status.
### Sammanfattning
Med alla utmaningar som ställts inför, är det ett “under att något släpptes” alls, enligt Jason Schreier. Framtiden för **Dragon Age** och Bioware är fortfarande oviss. Vi får vänta och se vad som händer härnäst.