Recension: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered (2025)
Start Recension Recension: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered (2025)
RecensionSpel

Recension: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered (2025)

Dela
Dela

🏰 Introduktion: En Ă€lskad klassiker i ny tappning

FĂ„ spel har haft sĂ„ stor inverkan pĂ„ RPG-genren som The Elder Scrolls IV: Oblivion nĂ€r det slĂ€pptes 2006. Nu, nĂ€stan 20 Ă„r senare, Ă€r spelet tillbaka – denna gĂ„ng i en kraftigt uppdaterad version kallad Oblivion Remastered. Den remastrade versionen Ă€r framtagen av Virtuos tillsammans med Bethesda och slĂ€pptes i april 2025 till PC, PS5 och Xbox Series X|S.

Det hĂ€r Ă€r mer Ă€n bara en grafisk uppfrĂ€schning – Oblivion Remastered Ă€r ett försök att föra en klassiker in i den moderna spelgenerationen utan att förlora det som gjorde originalet sĂ„ speciellt. FrĂ„gan Ă€r: lever det upp till vĂ„ra nostalgiska minnen, eller Ă€r det bara en vacker fernissa pĂ„ ett Ă„ldrat system?


🎼 Gameplay: FörbĂ€ttrad spelkĂ€nsla utan att tappa rötterna

Gameplay i Oblivion Remastered Ă€r i grunden troget originalet – vilket Ă€r bĂ„de en styrka och en svaghet. Du spelar som en fĂ„nge i Cyrodiil, som kastas in i ett episkt uppdrag att rĂ€dda kejsardömet frĂ„n Daedras invadering genom Oblivion-portaler. Den öppna vĂ€rlden Ă€r lika expansiv och fri som förut: du kan följa huvuduppdraget, gĂ„ med i olika fraktioner som Mages Guild eller Dark Brotherhood, eller bara vandra runt och upptĂ€cka grottor, byar och hemligheter. LĂ€s fler av vĂ„ra spelrecensioner!

Det som lyfter remastern Ă€r dock de uppdaterade systemen: stridssystemet kĂ€nns mer responsivt, menyerna Ă€r designade med moderna spelare i Ă„tanke och level scaling – som kritiserades hĂ„rt i originalet – Ă€r nu mer balanserat. Det Ă€r fortfarande ett traditionellt RPG dĂ€r du blir bĂ€ttre pĂ„ det du anvĂ€nder (spring mycket, och du blir bĂ€ttre pĂ„ att springa), men nu med fĂ€rre irritationsmoment.

För dig som aldrig spelat originalet kan början kĂ€nnas lite stel, men ge det tid – djupet i Oblivion ligger i utforskandet och alla de val som formar din resa.


đŸ–Œïž Grafik och ljud: En teknisk uppgradering vĂ€rd namnet

Grafiskt sett Ă€r Oblivion Remastered en helt ny upplevelse. Spelet Ă€r byggt i Unreal Engine 5 och bjuder pĂ„ ray tracing, högupplösta texturer, realistiska ljuseffekter och vĂ€der som verkligen pĂ„verkar stĂ€mningen. KaraktĂ€rsmodeller och animationer har fĂ„tt sig ett rejĂ€lt lyft – Ă€ven om vissa rörelser fortfarande avslöjar spelets Ă„lder.

LjudmĂ€ssigt har musiken – Jeremy Soules ikoniska soundtrack – fĂ„tt ett nytt liv genom remastering, medan ambientljuden har spelats in pĂ„ nytt för att skapa mer djup. Vissa röstskĂ„despelare har Ă„tervĂ€nt för att spela in nya repliker, vilket mĂ€rks i de största uppdragen. Det mĂ€rks att mycket kĂ€rlek har lagts pĂ„ att modernisera ljudbilden utan att rubba originalets magi. Köp spelet hĂ€r: Steam!

Recension: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered (2025)
8.5
Slutsats
Sammanfattning

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered Ă€r ett exempel pĂ„ hur en remaster ska göras. Den bevarar kĂ€nslan och friheten frĂ„n originalet men justerar precis tillrĂ€ckligt för att kĂ€nnas frĂ€sch 2025. För nya spelare Ă€r det en perfekt introduktion till Elder Scrolls-vĂ€rlden. För veteraner Ă€r det ett kĂ€rleksbrev till en tid dĂ„ RPG:n handlade mer om valfrihet Ă€n cinematiska mellansekvenser. Visst, spelet visar ibland sin Ă„lder – men i sina bĂ€sta stunder Ă€r det fortfarande lika magiskt som 2006.

Fördelar
En av RPG-historiens bÀsta spelvÀrldar Äterföds med imponerande grafik Trogen originalet men med mÄnga smarta förbÀttringar Expansionerna Shivering Isles och Knights of the Nine ingÄr BÀttre menyer och mer intuitivt anvÀndargrÀnssnitt FörbÀttrad AI och mer naturliga NPC-beteenden
Nackdelar
Vissa tekniska buggar och framedrops pÄ konsol Viss dialog och questdesign kÀnns Älderstigen Stridssystemet, Àven om förbÀttrat, Àr inte lika polerat som moderna action-RPG:s
  • Betyg8.5
Dela
Publicerad av
Sebastian

Jag Àr en engagerad person med ett stort intresse för teknik och media. Jag drivs av att förstÄ hur digitala lösningar och produkter formar vÄr vardag och hur medier pÄverkar vÄrt sÀtt att tÀnka, kommunicera och konsumera information. Kombinationen av teknikens möjligheter och medievÀrldens dynamik inspirerar mig att stÀndigt utforska nya idéer och verktyg.

Relaterade artiklar
Speltillverkare övervakar dig nĂ€r du spelar – det Ă€r olagligt, sĂ€ger jurist | Teknik
Spel

“Juristvarning: Olagliga Metoder AnvĂ€nds av Speltillverkare för Spionage”

## Ubisoft Anklagas för OtillÄten Datainsamling Ubisoft stÄr inför anklagelser om otillÄten...

Playstation hÄller fast: inga egna spel dag 1 pÄ PS Plus
Spel

Playstation hÄller fast vid beslutet: Inga nya spel direkt pÄ PS Plus!

Sonys strategi för PS Plus: En framgÄngsrik balans Microsoft slÀpper alla Xbox-utgivna...

Spel

Upplev James Bonds SpĂ€nnande Äventyr i Nya Spelet 007: First Light!

007 First Light: Återkomsten av James Bond i Gaming VĂ€rldens mest ikoniska...

Stellar Blade hyllas av pc-spelarna
Spel

Stellar Blade: PC-spelare hyllar den sensationella upplevelsen!

## StjĂ€rnblad: ÖvervĂ€ldigande Positivt Mottagande pĂ„ PC ActionspelĂ€lskare har nu möjlighet att...