## Mysteriet med Volvos Elbilsladdare: Kostsamma Problem
Volvo står inför ett betydande problem som involverar elbilens ombordladdare, vilket kostar företaget miljarder. Ombordladdarna i Volvo EX90 visar sig vara defekta och går oförklarligt sönder, något som varken Volvo eller dess leverantör har lyckats förstå.
### Utmaningar med SPA2-plattformen
Volvos plattform SPA2, som används för modellerna EX90 och ES90, har stött på flera hinder. Detta har lett till förseningar och stora ekonomiska förluster:
– Plattformen är åratal försenad och ännu inte komplett.
– Försäljningssiffrorna är lägre än förväntat på grund av höjda tullar.
– Ett kostsamt garantiåtagande för utbyte av defekta ombordladdare.
### Problem med Ombordladdaren
Ombordladdaren, eller GHCA-enheten (grid to high voltage converter A), som ersatt den tidigare OBC, är avsedd att omvandla växelström (AC) till likström (DC). Detta gör att bilen kan laddas hemma. Dock:
– Många bilar har fått laddaren utbytt flera gånger.
– Ägare kan endast ladda bilen på snabbladdare när felet uppstår.
– Komponentbrist har resulterat i långa verkstadstider.
### Vanliga Frågor om Volvos Elbilsladdare
**Vad är orsaken till laddarens fel?**
Än finns ingen klar orsak. Både Volvo och leverantören arbetar för att lösa mysteriet.
**Hur påverkar detta ägarna?**
Ägarna till EX90 upplever oförutsedda problem, där bilen inte kan laddas hemma, vilket kan överraska dem vid långa resor.
**Vad gör Volvo åt situationen?**
Volvo byter ut defekta laddare på garanti, men arbetar fortfarande på en permanent lösning.
### En Frustrerande Situation
Rapporter på nätforum visar att många ägare är frustrerade över problemen. Bilar har fått stå på verkstad i veckor, och bristen på reservdelar förvärrar situationen. Volvo står inför en stor utmaning att lösa dessa problem och återfå kundernas förtroende.
Läs mer: [Källa](https://carup.se/felet-som-kostar-volvo-miljoner-mystiskt/)
