Den som ska ut på bilsemester i Tyskland kan snart möta eldrivna polisbilar från Audi som susar fram på Autobahn. I alla fall om resan går genom delstaten Niedersachsen i nordvästra Tyskland. Polisen där har beställt 200 exemplar av Audi A6 Avant e-tron. Exakt vilket utförandet det handlar om framgår inte, men med extrautrustning som […]
Den som ska ut på bilsemester i Tyskland kan snart möta eldrivna polisbilar från Audi som susar fram på Autobahn. I alla fall om resan går genom delstaten Niedersachsen i nordvästra Tyskland. Polisen där har beställt 200 exemplar av Audi A6 Avant e-tron. Exakt vilket utförandet det handlar om framgår inte, men med extrautrustning som sirener landar priset på 65.700 euro per bil – knappt 730.000 kronor.
Lite oväntat är valet, och då inte på grund av drivlinan utan märket av bil. Delstaten Niedersachsen, där Wolfsburg med Volkswagens huvudkontor ligger, äger 20 procent av koncernen är därmed den näst största delägaren efter Porsche. Med både huvudfabriken för märket Volkswagen i Wolfsburg samt andra VW-fabriker i delstaten hade Volkswagen ID.7 varit ett mer väntat val än Audi, som tillverkas i Ingolstadt i Bayern. Sedan länge använder polisen i Niedersachsen också Volkswagen Passat i jobbet.
Beslutet tas därför inte väl emot av fackförbudet IG Metal som kritiserar beslutet att delstaten trots kopplingen till Volkswagen köper in bilar från Audi och Bayern. Kanske var det den högre laddkapaciteten hos Audi A6 Avant e-tron som fällde det avgörande beslutet. Modellen byggs med den av Porsche och Audi gemensamt utvecklade plattformen PPE, som har 800-voltsteknik och gör att bilen kan ladda med upp till 270 kW. Volkswagen ID.7 klarar som mest att ladda med 200 kW.
I Sverige har polisen varit avvaktande i att ersätta dagens bilar mot nya med eldrift. I en rapport från förra hösten slogs det fast att omkring 2.000 av de 8.750 bilar som polisen använder skulle kunna ersättas med elbilar. Men då handlar det inte om fordon som används av patrullerande polis.