Egentligen är saken redan beslutad. Från 2035 ska det endast säljas nya utsläppsfria person- och transportbilar inom EU. Vilket i praktiken betyder att det från då endast kan säljas nya bilar som är eldrivna. Men diskussionen fortsätter, och det senaste året har det höjts röster både från politker och branschorganisationer om att riva upp beslutet. […]
Egentligen är saken redan beslutad. Från 2035 ska det endast säljas nya utsläppsfria person- och transportbilar inom EU. Vilket i praktiken betyder att det från då endast kan säljas nya bilar som är eldrivna. Men diskussionen fortsätter, och det senaste året har det höjts röster både från politker och branschorganisationer om att riva upp beslutet.
Nu kommer Frankrike och Spanien med ett tydligt besked i frågan. ”Den europeiska bilindustrins framtid kommer att vara elektrisk”, skriver de båda länderna i ett gemensamt uttalande och ger därmed sitt stöd till beslutet om endast nya utsläppsfria bilar från 2035. De båda länderna är stora spelare i den europeiska bilindustrin.
Efter Tyskland är Spanien landet med EU:s näst största bilindustri med både den inhemska tillverkaren Seat/Cupra samt fabriker från en rad andra tillverkare inom landet. Även Frankrike är en viktig aktör inom biindustrin med tillverkare som Renault, Citroën och Peugeot.
De båda länderna trycker på att företag kopplade till bilindustrin genomfört miljardinvesteringar för omställningen till eldrift. En ändring av reglerna från 2035 skulle innebära att de som förberett sig kommer att straffas för det. De båda länderna vill också ge fördelar till tillverkare med en hög andel av produktionen inom Europa och tilldela dem så kallade ”Super Credits”. Det innebär att sådana fordon kan värderas högre i beräkningen av utsläpp, vilket ska göra det mer attraktivt med produktion inom EU.