“Det är ren katastrof”, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson till Dagens Nyheter, med hänvisning till Teslas dramatiska försäljningstapp i Sverige.
I april minskade nyregistreringarna med drygt 80 procent, vilket innebär att endast 203 Teslabilar registrerades. Samtidigt ökade konkurrenterna:
- Volkswagen: +86%
- Volvo: +29%
Även i övriga Europa ser situationen dyster ut, med betydande försäljningstapp:
- Frankrike: -59% (893 sålda bilar)
- Nederländerna: -74%
- Schweiz: -50%
Den enda ljuspunkten var Norge, där Tesla ökade sin försäljning med 12 procent. Totalt har Tesla endast fått ut 19 771 bilar i dessa fem länder under årets första fyra månader – liknande antal som varumärket säljer i Kina på två veckor.
Modellbyte bromsade tillgången
Bakgrunden delvis ligger i tekniska förändringar. I februari stängde Tesla sina fabriker för att anpassa sig till den nya versionen av Model Y, kodnamn “Juniper”, vilket påverkat tillgången. Model Y står för cirka två tredjedelar av Teslas globala volym och har varit världens mest sålda bil i två år.
Vanliga frågor:
- Vad orsakar Teslas försäljningstapp?
Försäljningstappet beror delvis på tekniska omställningar och minskad efterfrågan. - Hur påverkar detta Tesla i Sverige?
Med en minskning på 80 procent i nyregistreringar, förlorar Tesla marknadsandelar till konkurrenter.
Läs även: Tesla-styrelsen letar ny vd bakom Musks rygg. Dagens PS