Viktiga Morningstarbetyg för Ferrari
Ferrari RAS gav vägledning om tillväxt i topp- och bottenlinjen i mitten av ensiffriga siffror i genomsnitt för de kommande sex åren på sin kapitalmarknadsdag, under den tillväxt i mitten av tioårsåldern som den levererade under de senaste åren. Företaget minskade också den förväntade mixen av elfordonsmodeller i sitt erbjudande från 40 % till 20 % fram till 2030.
Varför det spelar roll: Vi tror att företagets strategi för mycket låg volymtillväxt stöder styrkan i dess breda vallgrav på lång sikt och är i linje med den ungefärliga volymtillväxten på 1% som vi hade förväntat oss. Vi är dock förvånade över att utsikterna för pris- och mixtillväxt också är dämpade.
- Ferrari är redan en av de tillverkare som har störst volymer i sin grupp av lyxbilstillverkare (McLaren Automotive, Lamborghini och Rolls-Royce). Exklusivitet är nyckeln till att upprätthålla varumärkets dragningskraft.
- Med den kommande försäljningen av den dyra superbilen F80, liksom vår prognos om lansering av ytterligare en Icona eller superbil under prognosperioden, och vägledning för en ökning av specialserier (cirka 10%) i portföljmixen under prognosperioden jämfört med de senaste fem åren (cirka 4%), förväntar vi oss en större marginalökning från mixen. Detta bör endast motverkas något av en minskning av intäkterna från personalisering från 20% till 19% under prognosperioden.
Den nedre raden: Vi sänker vår uppskattning av verkligt värde något för Ferrari med bred vallgrav till 380 EUR från 390 EUR. Vår minskning av den genomsnittliga intäktstillväxten per enhet kompenseras något av minskade capex-förväntningar.
- Ferrari är ett av de få företag som konsekvent levererar på sina mål; därmed tenderar målen att vara på den konservativa sidan. Våra uppdaterade prognoser förväntar sig att Ferrari kommer att leverera före sina nyligen fastställda mål.
- Vi förutspår en genomsnittlig tillväxt i intäkter och rörelseresultat på cirka 7% respektive 9%, med en marginal på 31,5% år 2030 jämfört med en prognos på över eller lika med 30%. Den viktigaste drivkraften bakom överavkastningen är en bättre marginalexpansion än väntat under år med en förbättrad mix av Icona- eller superbilsmodeller.
Redaktörens anmärkning: Denna artikel publicerades ursprungligen som en analys av Morningstar Equity Research.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om
Morningstars redaktionella policy.