Pressmeddelande –
Kvdbil har gjort en ny sammanställning av vilka begagnade bilar som har de mest välmående batterierna. Kia är bäst i klassen, men både Volvo och Tesla är med på topplistan. Sammanställningen visar också att batterierna i el- och laddhybrider håller betydligt bättre än vad många tror.
Kvdbil har för första gången samlat data från laddbara bilar som har genomgått företagets batteritest. Resultaten – med tester från fler än 1 300 bilar – ger en ny inblick i vilka bilmärken som levererar bäst batterihälsa över tid.
Kia utmärker sig i sammanställningen, flera av deras bilbatterier visar mycket höga nivåer på så kallad State of Health (SoH). Det sydkoreanska märket toppar både elbilslistan och laddhybridlistan med sina bilar. Volvo har med en modell bland elbilarna och två bland laddhybriderna. Teslas Model Y är med i topp bland elbilarna.
Åtta av tio bilar får högsta betyg
Trots vissa skillnader mellan olika märken är helhetsbilden positiv: Åtta av tio (79 %) bilar i genomgången får högsta betyg i Kvdbils trestjärniga system, vilket innebär en SoH på över 90 procent.
– Nedbrytningen av ett bilbatteri sker långsamt tack vare avancerad teknik och smart design, bland annat med kylning av battericellerna. Det visar sig också i det här resultatet, som slår hål på myten om att begagnade bilars batterier inte skulle hålla länge. Även efter några års användning har de flesta laddbara batterier mycket kvar att ge, något som förarna kan öka ytterligare med goda laddningsmönster, säger Martin Reinholdsson, testansvarig på Kvdbil.
Bra för miljön – och plånboken
Att batterierna i laddbara bilar håller sig i så pass gott skick så pass länge betyder att köpare kan känna sig trygga i att köpa en begagnad elbil. Laddbara bilar är inte bara är ett hållbart val för miljön – utan också en långsiktigt smart investering för plånboken.
– Våra tester visar att bilarna tappar väldigt lite i räckvidd över tid, men med det sagt ska man inte utgå helt från biltillverkarnas egna WLTP-data. För dig som vill köpa en begagnad elbil är det här en tydlig signal: Du får en bil som levererar prestanda och körsträcka som håller i längden, säger Martin Reinholdsson.
Bilmärkena med bäst begagnat batteri (högst genomsnittsbetyg för SoH baserat på drygt 1 300 tester):
- Kom igen
- Audi
- Opel
- Tesla
- Mercedes
- Peugeot
- Volvo
- BMW
- Volkswagen
- Skoda
Elbilarna med bäst begagnat batteri:
- Låt oss EV6
- Var e-Niro
- Tesla Model Y
- Opel Mokka-e
- Mazda MX-30
- Audi Q4 och-tron
- Fiat 500e
- Volvo XC40 Laddning
- Citroën e-C4
- Volkswagen ID 4
Laddhybriderna med bäst begagnat batteri:
- Kia Sportage
- Kia Optima
- Volvo XC60
- Kia Ceed
- Volvo V60
- Peugeot 3008
- BMW 530e
- Volkswagen Passat GTE
- BMW X1
- BMW 330e
Martin Reinholdssons fem tips på hur du bäst tar hand om ditt bilbatteri:
Ladda inte fullt ofta. Försök hålla batteriets laddning mellan 20 och 80 procent till vardags och spara 100-procentsladdning till strax före längre resor.
Undvik extrem värme och kyla. Skydda batteriet mot extrema temperaturer genom att parkera svalt när det är varmt, förvärma bilen när den är inkopplad i kyla och använda eventuell batteriförkonditionering.
Snabbladda sällan. Använd snabbladdning när det behövs men inte jämt; undvik att snabbladda ett iskallt batteri och fyll på med laddaren hemma inför avresa.
Lämna inte bilen fulladdad. Låt inte bilen stå länge nära 0 eller 100 procent, och om den ska stå still mer än två veckor, lämna den kring 40–60 procent och stäng av energikrävande funktioner.
Sätt laddgräns. Utnyttja bilens mjukvarustöd genom att sätta en laddgräns (till exempel på 80 procent), schemalägga laddning så att den blir klar nära avfärd och hålla programvaran uppdaterad.
Om undersökningen
Statistiken bygger på Kvdbils genomgång av batterihälsan i 1 366 begagnade el- och laddhybridbilar (723 elbilar och 643 laddhybrider) som har passerat bolagets plattform.