Följer tydligt mönster
Mönstret är numera väldigt tydligt. Klockhusen ställer sig inte vid sidan om hobbyn längre, utan integreras med den.
Bilar och klockor går ihop i en vacker symbios där urverken knyts till historiska lopp och ikoniska bilar.
Breitling gör ny entré med Top Time “Martini Racing” i 750 exemplar, graverad, med central röd-vit blå racinglayout i en 41-millimeters stålboett på länk.
Priset börjar vid 7 250 euro.
Junghans går åt samma håll med sin 1972 Chronoscope Sports Edition 2025.
En 41,5-millimeters kronograf med gradienttavla, även den begränsad, där prislappen är överkomlig på 890 euro.

Överlapp i målgrupper
Att vintage fungerar både inom klock- och bilvärlden beror helt klart på överlappet i målgrupperna.
Samlarna jämför, byter och pratar om äkthet.
Genom att spegla rallyns semiotiska muskler – centralt oljetryck, solblekta index, perforerat läder – kliver klockorna in i samma mentala kategori: mekanik som måste förtjänas.
För köparna är det ett diskret tillhörighetstecken till samma fartfyllda kult.
Läs även:
Ny frihet för Apple-användaren – techjätten öppnar för andra smartklockor. Dagens PS
Höstens 10 hetaste klockor. Dagens PS
Läs mer från Dagens PS – vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt: