Slutet av produktionen av BMW Z4, tillsammans med dess syskon Toyota GR Supra, under första halvåret 2026, lämnar ett betydande gap i det bayerska märkets produktportfölj. Att den ikoniska roadstern lämnar väcker stora frågor om framtiden för BMW:s sportbilar och svaret kan ligga i en helt ny riktning: en renodlad eldriven modell byggd på den avancerade Neue Klasse-plattformen.
Neue Klasse-plattformen: Nyckeln till elektriska sportbilar
BMW har investerat 18 miljarder dollar i sitt nästa generations elfordonsprogram, med Neue Klasse-plattformen i centrum. Det är inte bara ett chassi, utan en omfattande utvecklingsfilosofi som möjliggör storskalig delning av komponenter och teknik. På frågan om plattformen skulle kunna stödja en sportbil sa Joachim Post, styrelseledamot i BMW AG, enkelt: “Det är möjligt.”
Den modulära utvecklingsfilosofin gör det möjligt för BMW att använda samma kärnkomponenter, såsom elektroniska styrenheter och battericeller, i en rad olika modeller, från SUV:ar som iX3 till en potentiell roadster. ”Det är likadant, bara i olika förpackningar”, säger Post. Denna strategi minskar utvecklings- och produktionskostnaderna avsevärt, vilket gör en sportbil i låg volym till ett ekonomiskt hållbart projekt.
Oavslutade projekt och lärdomar från det förflutna
Ambitioner om en elektrisk superbil är inget nytt för BMW. I slutet av 2024 avslöjades det att ett projekt för en elektrisk superbil var “nästan godkänt” men slutligen skrotades på grund av lönsamhetsproblem. Innan dess lades även BMW i16-projektet, en hybridsportbil baserad på den ultralätta BMW i8-plattformen, ner 2020.

Enligt BMW-historikern Steve Saxty är i16 till 95 % färdig och redo för produktion, med en 4-cylindrig hybriddrivlina som producerar mer än 610 hästkrafter. Bilen är baserad på det imponerande BMW Vision M Next-konceptet som debuterade 2019. Covid-19-pandemin och förändrade marknadsförhållanden har dock tvingat BMW att lägga sina högpresterande projekt på is för att fokusera på sina kärnsegment.
Tecken från mystiska prototyper
Trots att stora projekt har lagts på is verkar BMW i tysthet utforska idén om en kompakt sportbil. I juli 2024 fick paparazzis syn på en tvådörrars coupéprototyp med designspråket Neue Klasse, kamouflerad som företagets andra testbilar. Men bilen “försvann” sedan mystiskt, och BMW har varit helt tyst om projektet, vilket har gett upphov till många spekulationer i forumet.

Att forma framtiden för Z4-arvet
Med Neue Klasse-plattformen har BMW ett kraftfullt verktyg för att omdefiniera framtiden. Möjligheten att flexibelt dela komponenter mellan modeller, från SUV:ar till sedaner och sportbilar, öppnar upp möjligheten att skapa en efterföljare till Z4 utan behov av externt samarbete och ändå säkerställa ekonomisk effektivitet.

Även om inget officiellt tillkännagivande har gjorts, tyder uttalanden från ledningen och en flexibel plattformsstrategi på att BMW:s återkomst till sportbilssegmentet är högst sannolik. En renodlad elektrisk “Made by BMW”-roadster, som ärver Z4:ans anda, kanske inte är en långsökt möjlighet.