Audi Concept C på vägarna: eldriven sportcabriolet 2027
Audi Concept C körs i trafik: prototyp för eldriven sportbil
Audi Concept C på vägarna: eldriven sportcabriolet 2027
Audis Concept C lämnar salongen för vägtest. Prototypen visar en eldriven cabriolet 2027 med mittsittande batteri, VW-plattform och möjliga band till Porsche.
2025-10-20T19:50:58+03:00
2025-10-20T19:50:58+03:00
2025-10-20T19:50:58+03:00
Audi går emot bilsalongernas kutym och släpper ut sin konceptbil i vanlig trafik. Prototypen Concept C, som hade premiär på IAA i september, har fått blinkers, vindrutetorkare och signalhorn för att klara registreringen och bära registreringsskyltar. För en konceptbil är det ovanligt – de flesta salongsbilar kan inte ens ta sig fram för egen kraft – och greppet kan knappast tolkas som något annat än en tydlig markering.Concept C bryter mönster på fler sätt. En bakre elmotor driver coupén upp till 145 km/h, och modellen är planerad för serieproduktion omkring 2027 i en påtagligt starkare konfiguration. Audi uppger att sportbilen bygger på en ny plattform inom Volkswagen-koncernen, vilket pekar på släktskap med kommande elektriska Porsche Boxster och Cayman. Längre fram väntas också fyrhjulsdrift med två elmotorer.Batteriet sitter bakom föraren och knyter an till andan hos klassiska mittmotorbilar. Fjädringen har utvecklats från grunden, och prototypens massa uppges vara jämförbar med förra Audi R8 — en ekvation som lovar väl avseende balans och känsla på vägen. Audi säger att designen till 87 procent sammanfaller med den blivande produktionsbilen. Fast tak finns inte på kartan: bilen blir en elektrisk cabriolet med fällbar hardtop.Audi siktar på nischen för känsloladdade eldrivna sportbilar i ett läge där få utmanare syns till. Om prestandan hamnar i närheten av R8 kan Concept C mycket väl bli en av de mer uppmärksammade elbilsdebuterna mot slutet av decenniet — timingen talar för projektet.
audi concept c, eldriven sportbil, elektrisk cabriolet, prototyp, 2027, vw-plattform, volkswagen-koncernen, porsche boxster, porsche cayman, mittplacerat batteri, fyrhjulsdrift, audi r8
Audis Concept C lämnar salongen för vägtest. Prototypen visar en eldriven cabriolet 2027 med mittsittande batteri, VW-plattform och möjliga band till Porsche.
Michael Powers, Redaktör
Audi går emot bilsalongernas kutym och släpper ut sin konceptbil i vanlig trafik. Prototypen Concept C, som hade premiär på IAA i september, har fått blinkers, vindrutetorkare och signalhorn för att klara registreringen och bära registreringsskyltar. För en konceptbil är det ovanligt – de flesta salongsbilar kan inte ens ta sig fram för egen kraft – och greppet kan knappast tolkas som något annat än en tydlig markering.
Concept C bryter mönster på fler sätt. En bakre elmotor driver coupén upp till 145 km/h, och modellen är planerad för serieproduktion omkring 2027 i en påtagligt starkare konfiguration. Audi uppger att sportbilen bygger på en ny plattform inom Volkswagen-koncernen, vilket pekar på släktskap med kommande elektriska Porsche Boxster och Cayman. Längre fram väntas också fyrhjulsdrift med två elmotorer.
Batteriet sitter bakom föraren och knyter an till andan hos klassiska mittmotorbilar. Fjädringen har utvecklats från grunden, och prototypens massa uppges vara jämförbar med förra Audi R8 — en ekvation som lovar väl avseende balans och känsla på vägen. Audi säger att designen till 87 procent sammanfaller med den blivande produktionsbilen. Fast tak finns inte på kartan: bilen blir en elektrisk cabriolet med fällbar hardtop.
Audi siktar på nischen för känsloladdade eldrivna sportbilar i ett läge där få utmanare syns till. Om prestandan hamnar i närheten av R8 kan Concept C mycket väl bli en av de mer uppmärksammade elbilsdebuterna mot slutet av decenniet — timingen talar för projektet.
Hej! Jag bevakar det senaste inom teknik och media – från smarta prylar till digital kultur. Jag ser till att handplocka relevanta nyheter åt dig och sammanfatta dem för enkel läsning. För full läsning av hela artikeln kan du enkelt besöka källan som hittas ovan.
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell
Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.