Uppdaterad 2025-10-14 10.18 | Publicerad 2025-10-13 21.17
Det ryktas om att Charles Leclerc har tröttnat på Ferrari och letar alternativ.
Ett erbjuder honom en styrning direkt – trots att de har två förare.
– Jag skulle ta honom till Cadillac direkt, säger Mario Andretti.
Ronnie Petersons tidigare teamkompis, världsmästaren från 1978, är engagerad i Cadillacs F1‑projekt som debuterar nästa år. Förarna är redan klara: Sergio Perez, som gör comeback efter ett år på avbytarbänken, och Valtteri Bottas, som nu är reservförare hos Mercedes. Reservförare blir Colton Herta, amerikanen som tävlat för Andretti Global i IndyCar och nästa år ska köra i Formel 2 – med målsättningen att ta en superlicens och en plats i Formel 1.
Men det finns en annan förare som Cadillacs styrelseledamot Mario Andretti är intresserad av:
Charles Leclerc.
– Jag håller på Charles Leclerc. Om han verkligen vill lämna Ferrari en dag, så skulle jag ta honom till Cadillac direkt, säger 85-årige Andretti till La Gazzetta Dello Sport.
Scuderia Ferrari, med Leclerc och Lewis Hamilton, har haft en tung säsong. I fjol var stallet 14 poäng från att vinna konstruktörs-VM – i år är det 352 poäng efter mästarna McLaren, när sex lopp och tre sprinter återstår.
Leclerc har tagit 173 av stallets 298 poäng, men ingen seger. Stallet har inte vunnit sedan Carlos Sainz triumferade i Mexiko den 27 oktober. Leclerc tog sin senaste seger på COTA i USA den 20 oktober förra året. Under hösten har han erkänt att Ferrari haft problem, och det har ryktats om att hans manager Nicholas Todt har hört sig för om andra stall är intresserade.
Cadillac och Mario Andretti påtalar nu att intresse finns.
– Han kan vinna Grand Prix-lopp, och om han kan göra det har han också det som krävs för att vinna mästerskap… om han bara har bilen som kan göra det, säger Andretti.
Efter andra världskriget införlivades området i Jugoslavien och familjen tillbringade flera år i ett flyktingläger i Lucca i Toscana.
Där började Andretti arbeta i en bilverkstad, och han såg sitt första F1-lopp på Monza 1954. Ett år senare utvandrade familjen till USA. Bilintresset tog honom från en dirttrackbana i Nazareth till IndyCar – och vidare till Formel 1, där han tävlade mellan 1968 och 1982. Han körde för Ferrari i början av 1970-talet och avslutade också sin F1-karriär där 1982.
Han är fortfarande ett av Ferraris största fans och är inte särskilt oroad för teamet.
– Ferrari är Ferrari, och förr eller senare kommer de tillbaka. Det gör de alltid, säger Andretti, som också fick frågan om han tappat tron på teamchefen Fred Vasseur.
Svaret är lika klart som kort:
– och.
Korta nyheter inför F1 på COTA – USA:s GP
Valtteri Bottas ska tävla för Cadillac kommande säsong och i helgen räknar han med att Mercedes tar ett möte med hans nya arbetsgivare och diskuterar när han kan ansluta. Troligen blir det inte innan 2026.
•••
Nyck de Vries är tillbaka i F1. Som simulatorförare hos McLaren.
Han var medlem i McLarens förarprogram mellan 2010 och 2018, innan han flyttade till Formel E och därefter gjorde ett inhopp med Williams under F1 på Monza samt med Racing Bulls under ungefär en halv säsong 2023. Sedan dess har han jobbat i Formel E och även WEC, för Toyota.
McLaren planerar för WEC 2027 och de Vries sägs vara en av de förare som är aktuell att köra papayastallets Hypercar.
•••
Mick Schumacher har testat för Rahal Letterman Lanigan Racing på Indianapolis Motor Speedway och han inledde med att toppa resultatlistan. Han slog veteraner som Alexander Rossi och Christian Rasmussen.