Recension: A House of Dynamite (2025) – Bigelow tillbaka med aktuell thriller
Efter nästan ett decennium sedan hennes senaste film är Kathryn Bigelow nu tillbaka med ”A House of Dynamite” som i dag släpps på Netflix. Hon återvänder där till en kamouflagebeklädd värld, där fienderna är betydligt fler än vännerna och där liv står på spel.
Kathryn Bigelow har tidigare doppat ner båda tårna i USA:s militära värld i filmer som The Hurt Locker och Zero Dark Thirty, som båda speglar en bister men nykter bild av världens dåvarande krigspolitiska läge. Då låg fokus på landets pågående och utdragna konflikter i Mellanöstern, den tidens kanske mest nödgade fråga inom den internationella militärpolitiken.
Med kärnvapenthrillern A House of Dynamite har hennes världspolitiska radar zoomats ut något, men den är fullt lika rykande het vad gäller sin dagsaktualitet.
I filmen spelar vår egen Rebecca Ferguson en mellanchef i Vita husets krisberedskapsrum, vars arbetsdag börjar som vilken annan genom att oroa sig för sin sjuka son och kyssa sin man farväl på morgonen. Hennes, och hela landets, vardag tvingas dock abrupt byta kurs när en kärnvapenmissil med okänd avsändare dyker upp på deras radar, på väg mot USA:s fastland. Därmed vrids den nationella äggklockan upp för vad som kommer att bli en nervkittlande nedräkning mot vad som i värsta fall kan innebär död och förstörelse för miljontals människor.
LÄS OCKSÅ: Nya filmer och serier på Netflix i november 2025 – storslagen premiärmånad
Ett beprövat recept i nutidstappning
Formulan för vad vi ser utspelas i A House of Dynamite är en vi sett på film förut. Högt uppsatta tjänstepersoner inom USA:s mest exklusiva säkerhetspolitiska kretsar som, över konferenssamtal och iförda antingen kostym eller uniform, frenetiskt försöker förhindra en annalkande katastrof innan nedräkningen nått sitt slut. Überpatriotiska Independence Day och Tony Scotts Unstoppable är prima exempel på hur effektfullt detta händelseförlopp gör sig för den vita, eller i detta fall abonnemangsburna, duken och där ligger A House of Dynamite absolut inte i lä.
Filmen nöjer sig dock inte enbart med att fungera som pappavänlig popcornunderhållning, utan sätter även filmens skeenden i en dagsaktuell kontext där världskonflikterna aldrig tycks ta slut, fienderna bara blir fler och deras motiv alltmer svårtydda. Filmen refererar inledningsvis till Kalla krigets nedtrappningsfas utav kärnvapen och det är tydligt att Bigelow här höjer ett varningens finger för en omvärld i dag som inte lärt sig av sina misstag och vilka förödande följder det kan leda till.
LÄS OCKSÅ: ”The Beast in Me” ska bli nästa thrillersuccé på Netflix – då har den premiär

Filmen presenterar en diger skådespelarensemble som alla får sin tid i rampljuset. Förutom Ferguson ser vi i rollistan Idris Elba, Jared Harris, Tracy Letts och Gabriel Basso som alla försöker göra rätt val, i en verklighet där vad som är det ”rätta” valet blir mer och mer otydligt för varje passerande minut. Filmen skiftar huvudperson och fokus flertalet gånger där vi får se samma händelseförlopp utspela sig från olika perspektiv. Detta saktar tyvärr ner filmens framfart en hel del utan att bidra med någon större uppsida.
A House of Dynamite är en dyster och rättfram skildring av dagens världsläge som tyvärr känns helt rätt i tiden. Några chauvinistiska Michael Bay-tendenser av amerikanska flaggor som hissas i unison triumf, som genren historiskt sett har tillåtit, går här inte att hitta. Istället lämnar filmen efter sig en bitter eftersmak som påminner oss mer om vad som gått förlorat än vad som vunnits.
”A House of Dynamite” går nu att streama på Netflix.
LÄS OCKSÅ: En av 2024 års mest uppmärksammade thrillers kommer nu till Netflix
Filmtopp uppdaterar dig med nyheter och tips inom streaming. För att inte missa någon stor händelse – följ oss på Facebook.