Takatas Krockkuddar och Risken med Ammoniumnitrat
Takata, en välkänd tillverkare av säkerhetsutrustning för bilar, använde ammoniumnitrat som drivmedel i sina krockkuddar. Denna substans, billigare än det alternativ som andra tillverkare använder, är notoriskt instabil. När ammoniumnitrat absorberar fukt kan det leda till en okontrollerad och våldsam explosion.
Farliga Konsekvenser
- Explosioner kan slita isär krockkudden och skicka projektiler i kupén.
- Minst 30 dödsfall har rapporterats sedan 2013 på grund av detta problem.
Takata, grundat 1933 i Japan, gick i konkurs 2018, delvis på grund av detta säkerhetsproblem som orsakade omfattande ekonomiska svårigheter.
Berörda Bilmärken
Många biltillverkare har använt Takatas krockkuddar, inklusive:
- Citroën
- Audi
- BMW
- Ford
- Honda
- Toyota
- Volkswagen
Flera av de berörda fordonen har redan fått sina krockkuddar utbytta. Ägare uppmanas att kontrollera om deras fordon påverkas och vidta åtgärder snarast möjligt.
Vanliga Frågor
Vilken substans används i säkrare krockkuddar?
De flesta tillverkare använder guanidinnitrat, som är mer stabilt än ammoniumnitrat.
Hur vet jag om min bil påverkas?
Kontakta din biltillverkare eller verkstad med ditt fordons identifieringsnummer (VIN) för att få information.
Vad ska jag göra om min bil har en Takata-krockkudde?
Sluta köra bilen och kontakta återförsäljare för att få krockkudden utbytt. Detta är oftast kostnadsfritt.