Visst hade vi väldigt höga förväntningar när Toyota våren 2022 äntligen visade upp sin första riktiga elbil. Namnet ”beyond zero (emission) av storlek 4 i crossover-stil och med fyrhjulsdrift” antydde att Toyota tänkt till lite väl mycket.
BZ4X sågades av oss motorjournalister på grund av sävliga köregenskaper, kort räckvidd och långsam laddning. Räckvidden var mycket kortare i verkligheten då mjukvaran hanterade en slags reservtank i batteriet. Där hade Toyota tänkt lite för mycket en andra gång.
Men bilköparna verkar ha struntat i kritiken. På de marknader, läs Norge, där försäljningen av nya elbilar inte påverkats av ränteläge och världsoro har första generationen bZ4X sålt riktigt bra.
Som bekant gör Toyota sällan samma fel två gånger, nu har man gjort en grundlig översyn av det mesta i bilen. Vi kör de allra första prototypbilarna av två- och fyrhjulsdrivna bZ4X och väljer att fokusera lite mer på den sista varianten eftersom svenska bilköpare föredrar fyrhjulsdrift om det finns.
Så vad blev då resultatet av Toyotas kraftiga ansiktslyftning? Ja, mer exakt handlar det om det här: Nya elmotorer både på fram- och bakaxeln. Toyota har arbetat med att minska energiförlusterna och bygger dem nu själva. De är tystare och ger lite mer effekt, från 150 till 167 kW fram och upp till 87 kW bak. Även vridmomentet är aningen högre för båda motorerna. Växellådan har förbättrats för att minska energiförlusterna.
Litiumjonbatterierna har setts över och åtta fler celler får nu plats i samma volym. Två batteristorlekar finns, 57,7 kWh och 73,1 kWh bruttoeffekt. Batterierna har fått bättre kylsystem och förvärms inför laddning. AC-laddning upp till 22 kW är tillval på de lägre utrustningsnivåerna men annars standard. Snabbladdeffekten är fortfarande 150 kW men enligt Toyota går det snabbt att ladda tack vare en bra laddkurva – 10–80 procent på en halvtimme om bara laddstolpen hänger med i bilens tempo. Toyota har uppdaterat navigeringen så att den kan användas för att planera dina laddstopp.
Främre delen av motorhuven har sänkts och ljusrampen och stötfångaren är bredare. Panoramaglastaket är nu heltäckande och instrumentpanelen är tio centimeter lägre än tidigare. 14-tumsskärmen i mitten har nu en mer fristående placering från 10-tumsskärmen framför ratten. Både förare och passagerare fram har fått lite mer benutrymme.
Även luftkonditioneringen har trimmats och är enligt Toyota 30 procent mer energieffektiv.
Chassit har byggts lite styvare med hjälp av ny design i ramen fram. Vi får känna på bZ4X i en kvick men trång konbana men i en sån körning är det många bilar som reagerar okej. Det är ute på landsvägen vi får det riktiga svaret och ”nya” bZ4X är om inte rapp och direkt som en Polestar så i alla fall klart bättre än tidigare.
I Sverige säljs bZ4X i tre olika utrustningsvarianter och båda batterialternativen finns tillgängliga. Instegsbilen Active har framhjulsdrift och litet batteri, mellanmodellen Active Tech har det stora batteriet och fram- eller fyrhjulsdrift. Dyrast är Executive som även den erbjuds med stort batteri och fram- eller fyrhjulsdrift.
Flera av konkurrenterna har högre priser och med tanke på Toyotas starka ställning i Sverige och att bZ4X nu kan hävda sig rent prestandamässigt gör att Toyota lär ta marknadsandelar i den populära klassen mellanstora suvar.
Och så var det det här med namnet. Troligen får vi fortsätta att dras med den här udda bokstavskombinationen tills det är dags att helelektrifiera Corolla. C-HR med enbart eldrift heter C-HR+.








