Toyota bZ4X Executive AWD – så bra är elbilen
Start Business Toyota bZ4X Executive AWD – så bra är elbilen
Business

Toyota bZ4X Executive AWD – så bra är elbilen

Dela
Dela

Visst hade vi väldigt höga förväntningar när Toyota våren 2022 äntligen visade upp sin första riktiga elbil. Namnet ”beyond zero (emission) av storlek 4 i crossover-stil och med fyrhjulsdrift” antydde att Toyota tänkt till lite väl mycket.

BZ4X sågades av oss motorjournalister på grund av sävliga köregenskaper, kort räckvidd och långsam laddning. Räckvidden var mycket kortare i verkligheten då mjukvaran hanterade en slags reservtank i batteriet. Där hade Toyota tänkt lite för mycket en andra gång.

Men bilköparna verkar ha struntat i kritiken. På de marknader, läs Norge, där försäljningen av nya elbilar inte påverkats av ränteläge och världsoro har första generationen bZ4X sålt riktigt bra.

Som bekant gör Toyota sällan samma fel två gånger, nu har man gjort en grundlig översyn av det mesta i bilen. Vi kör de allra första prototypbilarna av två- och fyrhjulsdrivna bZ4X och väljer att fokusera lite mer på den sista varianten eftersom svenska bilköpare föredrar fyrhjulsdrift om det finns.

En styvare bil är också en trevligare bil att köra.

Så vad blev då resultatet av Toyotas kraftiga ansiktslyftning? Ja, mer exakt handlar det om det här: Nya elmotorer både på fram- och bak­axeln. Toyota har arbetat med att minska energiförlusterna och bygger dem nu själva. De är tystare och ger lite mer effekt, från 150 till 167 kW fram och upp till 87 kW bak. Även vridmomentet är aningen högre för båda motorerna. Växellådan har förbättrats för att minska energiförlusterna.

Litiumjonbatterierna har setts över och åtta fler celler får nu plats i samma volym. Två batteristorlekar finns, 57,7 kWh och 73,1 kWh bruttoeffekt. Batterierna har fått bättre kylsystem och förvärms inför laddning. AC-laddning upp till 22 kW är tillval på de lägre utrustningsnivåerna men annars standard. Snabbladdeffekten är fortfarande 150 kW men enligt Toyota går det snabbt att ladda tack vare en bra laddkurva – 10–80 procent på en halvtimme om bara laddstolpen hänger med i bilens tempo. Toyota har uppdaterat navigeringen så att den kan användas för att planera dina laddstopp.

Främre delen av motorhuven har sänkts och ljusrampen och stötfångaren är bredare. Panoramaglastaket är nu heltäckande och instrumentpanelen är tio centimeter lägre än tidigare. 14-tumsskärmen i mitten har nu en mer fristående placering från 10-tumsskärmen framför ratten. Både förare och passagerare fram har fått lite mer benutrymme.

Även luftkonditioneringen har trimmats och är enligt Toyota 30 procent mer energieffektiv.

Chassit har byggts lite styvare med hjälp av ny design i ramen fram. Vi får känna på bZ4X i en kvick men trång konbana men i en sån körning är det många bilar som reagerar okej. Det är ute på landsvägen vi får det riktiga svaret och ”nya” bZ4X är om inte rapp och direkt som en Polestar så i alla fall klart bättre än tidigare.

Delad bildskärm och ­smalare instrumentpanel.

I Sverige säljs bZ4X i tre olika utrustningsvarianter och båda batterialternativen finns tillgängliga. Instegsbilen Active har framhjulsdrift och litet batteri, mellanmodellen Active Tech har det stora batteriet och fram- eller fyrhjulsdrift. Dyrast är Executive som även den erbjuds med stort batteri och fram- eller fyrhjulsdrift.

Flera av konkurrenterna har högre priser och med tanke på Toyotas starka ställning i Sverige och att bZ4X nu kan hävda sig rent prestandamässigt gör att Toyota lär ta marknadsandelar i den populära klassen mellanstora suvar.

Och så var det det här med namnet. Troligen får vi fortsätta att dras med den här udda bokstavskombinationen tills det är dags att helelektrifiera Corolla. C-HR med enbart eldrift heter C-HR+.

Faktum.Toyota bZ4X Executive AWD

Miljö

Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 0 gram/km.

Förbrukning vid blandad körning: 1,45 kWh/mil.

Räckvidd: 50,6 mil.

Ekonomi

Pris/Förmånsvärde/Privatleasing: 589 900/5 229/6 595 kronor.

Fordonsskatt: 360 kronor per år.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 10 årl/100 000 mil.

Teknik

Motor: El. Fram 167 kW (227 hk), tank 87 kW (118 hk). Totalt 252 kW (343 hk), 439 Nm.

Batterikapacitet: 73,1 kWh varav 69 kWh användbart.

Max laddeffekt hemma/snabbladdning: 22/150 kW.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: Enväxlad.

Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sekunder.

Toppfart: 160 km/h.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 469/186/165 centimeter.

Bagagevolym: 452/1 589 liter med bakre ryggstöd uppe/nere.

Tjänstevikt: 2 185 kg.

Maximal släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Betyg.Del för del

Köregenskaper 3

Säkerhet 4

Miljö 4

Komfort 3

Ekonomi 4

Totalbetyg = 18 av 25

Faktum.Plus och minus

Plus

Kraftigare motorer.

Förbättrad laddning.

Mer utrymme fram.

Minus

Tomtrik instrumentering.

Bättre men knappast rolig att köra.

Låg dragvikt med framhjulsdrift.

Faktum.Det här är nytt

Nya elmotorer. Mer kraft, lite mindre vikt och mer energieffektiva. Toyota har byggt en ny så kallad eAxle till sina större elbilar.

Större batteri. Lite mer energi och framför allt en ny mjukvara som sköter om batteriet med både kyla, värme och laddning. Nu ryms 104 celler istället för 96.

Lägre luftmotstånd. Lite lägre front, nya spoilers och småfix här och där har sänkt förbrukningen.

Hans instrument. Man kan tro att luftmotståndet mäts på insidan också för samma trimning har genomfört på bildskärm, reglage och paneler.

Skoda Enyaq RS.

Faktum.Rivaler

Lexus RZ 500e

Syskonbilen från Lexus har fått samma typ av uppdateringar som bZ4X. Öppnar du plånboken kan du också få en RZ med nya elektriska steer-by-wire-tekniken.

Pris: Ej klart.

Skoda Enyaq RS

Det finns ett helt gäng med konkurrenter från Volkswagenkoncernen men vi väljer att plocka ut en av de bättre, uppdaterade Enyaq. RS-versionen har fyrhjulsdrift och lite kaxig design. På bilden 85x-versionen.

Pris: Från 664 900 kronor.

Läs fler artiklar från DN Motor

Källa

Dela
Publicerad av
AutoRevue

Hej! Jag bevakar det senaste inom teknik och media – från smarta prylar till digital kultur. Jag ser till att handplocka relevanta nyheter åt dig och sammanfatta dem för enkel läsning. För full läsning av hela artikeln kan du enkelt besöka källan som hittas ovan.

Relaterade artiklar
Misstänks ha förskingrat 18 miljoner – trodde det var Mick Jagger
Business

Misstänks ha förskingrat 18 miljoner – trodde det var Mick Jagger

Uppdaterad 21.33 | Publicerad 19.57 dela-pilDärför att avsparaSpara expandera-vänster helskärm Kvinnan hade...

Samtalen med Kina ”mycket konstruktiva”
Business

Samtalen med Kina ”mycket konstruktiva”

USA beskriver de inledande handelssamtalen med Kina i Malaysia som ”mycket konstruktiva”,...

Olof Sjöström. Foto: David Lundmark
Business

Teslastrejken två år – Olof: ”Kan fortsätta två år till”

Teslastrejken är den längsta strejken i modern tid – på måndag har...

Covid och influensa – läget just nu
Business

Covid och influensa – läget just nu

dela-pilDärför att avsparaSpara expandera-vänster helskärm Smittspridning pågår – men än så länge...