Teslastrejken går in på tredje året – då kan den brytas
Start Business Teslastrejken går in på tredje året – då kan den brytas
Business

Teslastrejken går in på tredje året – då kan den brytas

Dela
Dela

– Om någon hade sagt för ett år sedan att Trump kommer att vinna valet, han kommer att ge Elon Musk en oklar rådgivarroll, Elon Musk kommer att göra en hälsning som människor kommer att uppfatta som fascistisk, han kommer att uttala stöd för högerextrema partier i olika länder i Europa och Teslaförsäljningen kommer att rasa runt i världen – då hade nog många sagt: Det kommer att påverka strejken. Men ingenting går att förutse i den här konflikten.

Det säger German Bender, arbetsmarknadsforskare och utredningschef på Arena idé. På bordet ligger den rykande färska boken ”Frontalkrock” som German Bender skrivit så att den kommer ut lagom till tvåårsdagen för IF Metalls strejk på Tesla i Sverige.

Sedan strejken bröt ut i oktober 2023 har German Bender följt den noga. Det här liknar ingenting annat på svensk arbetsmarknad. Precis som bokens titel säger är det en frontalkrock mellan världens kanske starkaste fackförbund och världens starkaste företagsledare. En frontalkrock som bara pågår och pågår och som ingen kan gissa slutet på.

För Tesla har det snarare varit en fjäder i hatten om det anses att de är uppkäftiga och bryter mot regler.

Konflikten liknar ingenting annat eftersom Elon Musk inte liknar någon annan. Det är German Benders slutsats. Hans grepp om Tesla kan närmast liknas vid en sektledares.

– Det är svårt att se något annat företag som skulle vara berett att ta den kostnaden som det här har inneburit för Tesla, både ekonomiskt och i förlorat anseende. För Tesla har det snarare varit en fjäder i hatten om det anses att de är uppkäftiga och bryter mot regler, säger German Bender.

Tesla rasar – men inte Musk

För ett år sedan, när Teslastrejken redan var en ovanligt lång strejk, sade German Bender att Tesla och Elon Musk gillar att se sig själva som ”disruptors”, som det kallas i techbranschen. Någon som stör, vågar tänka utanför normala boxar och på det sättet kan skapa nya, spännande innovationer. Att inte gå med på att teckna kollektivavtal bara för att alla andra gör det, att inte gå med på att följa oskrivna regler som att inte ta in strejkbrytare kan vara sånt störande beteende. Som av vissa kan uppfattas som kaxigt.

Att göra sig osams med hela den svenska, starka fackföreningsrörelsen är alltså inte ett problem för ett bolag som Tesla och för Elon Musk som företagsledare.

– För att det på något sätt ska uppfattas som negativt för företaget så behöver de tappa mer i försäljningssiffror, sa German Bender då för ett år sedan.

Det som man trodde att man visste om strejker i Sverige gäller inte när det kommer till Tesla, menar German Bender.
Bild: Lexi Oprean

Nu har precis det hänt. Försäljningssiffrorna rasar. I Storbritannien med 60 procent jämfört med förra året. I Tyskland ner 55 procent. Och i Sverige ner med hela 86 procent. Men Musk verkar fortfarande sitta säkert. Trots att hans agerande i den amerikanska politiken har gjort att han har tappat viktiga kunder.

Är hans motståndare helt enkelt för svaga när de inte lyckas bryta Teslas motstånd ens i ett försvagat läge?

German Bender säger att ja, det finns svagheter på den fackliga sidan. Den tydligaste att IF Metall i början inte fick ut så många av sina medlemmar i strejken som de kanske hade hoppats på. Av de 60 procent som var medlemmar i facket på Teslas verkstäder valde runt 40 procent att inte gå ut i strejk. Det betydde att de allra flesta på verkstäderna jobbade på som vanligt.

Att Tesla så ogenerat skulle använda sig av strejkbrytare hade kanske ingen kunnat räkna med i förväg, men att facket inte lyckats stoppa det har gjort att de ekonomiska effekterna för Tesla inte har blivit så stora som de hade kunnat bli.

Då måste man ställa sig frågan, finns det en kostnad i Sverige som är för stor för att Tesla ska hålla ut i den här strejken?

Och en majoritet i allmänheten säger visserligen i opinionsmätningar att de stödjer strejken, men inte tillräckligt mycket tydligen för att sluta köpa Teslabilar. Ända fram till i år har Teslas modell Y fortsatt att vara den mest sålda bilen i Sverige. Det är först efter Musks tid i ledningen av USA som försäljningen har börjat rasa. Facket har kanske underskattat trycket från den allmänna opinionen.

– Men jag är inte säker på att det hade hjälp om facket hade fått ut alla medlemmarna i strejk eller om man hade haft 80 procent av de anställda som medlemmar. Det hade gjort saker svårare för Tesla men jag tror inte att Tesla hade agerat annorlunda. De hade bara tagit in fler strejkbrytare. Det hade kanske kostat mer, men då måste man ställa sig frågan, finns det en kostnad i Sverige som är för stor för att Tesla ska hålla ut i den här strejken?

Tesla som trendsättare

Då är vi tillbaka till att det är den kultur som Elon Musk har skapat i Tesla är det som har avgjort att strejken har blivit så långvarig. En antifacklig ”they can go fuck themselves”-attityd (ja, Elon Musk svarade så när han intervjuad av en reporter från New York Times om att annonsörer på X har varit kritiska till uttalanden som Elon Musk har gjort sedan han köpte plattformen). Finns det inte en risk då att andra stora bolag i världen ser att det här är en framkomlig väg för att vinna mot facken och pressa tillbaka arbetares rättigheter?

– Det är hela förklaringen till att fackföreningsrörelsen har engagerat sig och hållit ut så länge. Det är en principiell strid som är för viktig för att förlora, säger German Bender.

Samtidigt är han osäker på om den risken är så stor i verkligheten. Det finns inte hur många Elon Musks som helst i världen.

– Det förutsätter att det finns andra bolag av Teslas storlek som skulle vara beredda att ta en sån fight som Tesla har tagit och vara beredda att få hela fackföreningsrörelsen emot sig. Men om vi om 30 år sitter i ett läge där den här konflikten har förlorats och den svenska fackföreningsrörelsen har blivit mycket svagare, då är det möjligt att vi tittar tillbaka och ser Tesla-konflikten som någon form av startpunkt. Så jag vill inte få det att låta som att man kan dra sig ur den. Jag avslutar hela boken med ordet kämpa.

Och än så länge har inte facket förlorat. IF Metall säger att strejkkassan räcker i 500 år. Så hur länge ska det här pågå?

– Så länge vi har två parter som har tillräckligt mycket resurser och tillräckligt stark ideologisk övertygelse så kan det här pågå på obestämd tid. Vi har inga regler för det, säger German Bender.

Den pågående striden är principiellt viktig för fackföreningsrörelsen, menar German Bender.
Bild: Lexi Oprean

Det troligaste scenariot som German Bender landar i är att strejken kommer att pågå länge till, tills något av följande två saker händer. Ett: Tesla mognar som biltillverkare och börjar se sig mer som en stor internationell gigantisk biltillverkare snarare än som en liten innovativ startup, och inser att de behöver teckna kollektivavtal.

– Det kan ske. Jag tror att det vore jättebra för deras varumärke. De behöver göra allt de kan för att visa att de är socialt ansvarstagande när de förknippas med högerextremism mer än någonsin tidigare.

Jag pratade med en kille som började jobba på Tesla direkt efter yrkeslinjen på gymnasiet. Han har nu strejkat längre än han har jobbat.

Två: Att det personliga priset för de som strejkar blir för stort, något händer så att de måste flytta, ta ett annat jobb och avbryta strejken. Till sist finns det inte tillräckligt många strejkande kvar.

– Hur länge är det rimligt att strejka? Två år, fem år, tio år? Jag pratade med en kille som började jobba på Tesla direkt efter yrkeslinjen på gymnasiet. Han har nu strejkat längre än han har jobbat. Hur länge ska han orka hålla på? säger German Bender.

Hittills har dock antalet strejkande ökat under strejken gång. Så just nu ser den inte ut att ebba ut. Och trots allt som har hänt Tesla efter Elon Musk nazist-liknande hälsningar på Trumps möten, går det inte att skönja någon kulturförändring i bolaget än så länge. German Bender måste kanske skriva en ny bok om några år.

– Det blir nog några extra kapitel i alla fall.

Källa

Dela
Publicerad av
AutoRevue

Hej! Jag bevakar det senaste inom teknik och media – från smarta prylar till digital kultur. Jag ser till att handplocka relevanta nyheter åt dig och sammanfatta dem för enkel läsning. För full läsning av hela artikeln kan du enkelt besöka källan som hittas ovan.

Relaterade artiklar
Open AI logo
Teknik

Open AI uppges arbeta på AI-musikgenerator

Enligt uppgifter till Informationen ska Open AI arbeta på ett nytt AI-verktyg...

Så ändrar EU-reglerna din Iphone
Business

Så ändrar EU-reglerna din Iphone

Rubrikerna har blivit välbekanta: Techjättar från USA åker på stora bötesbelopp av...

Amerikanska DOJ drar åt snaran på ägaren bakom kubansk cigarrgigant
Business

Amerikanska DOJ drar åt snaran på ägaren bakom kubansk cigarrgigant

Den 14 oktober meddelade amerikanska justitiedepartementet att åtal väckts mot en kinesisk...

Misstänks ha förskingrat 18 miljoner – trodde det var Mick Jagger
Business

Misstänks ha förskingrat 18 miljoner – trodde det var Mick Jagger

Uppdaterad 21.33 | Publicerad 19.57 dela-pilDärför att avsparaSpara expandera-vänster helskärm Kvinnan hade...