”Strejken på Tesla är en historisk konflikt”
Start Business ”Strejken på Tesla är en historisk konflikt”
Business

”Strejken på Tesla är en historisk konflikt”

Dela
Dela

Ny bok För två år sedan inleddes kampen för kollektivavtal på Tesla. Det är den längsta strejken i modern tid och den har enorm principiell och praktisk betydelse. Det menar German Bender, som skrivit boken Frontalkrock – Teslastrejken och kampen om framtiden.

Den 27 oktober 2023 inledde IF Metall sin strejk mot Tesla. Detta efter att Elon Musks företag under lång tid vägrat skriva på kollektivavtal för sina mekaniker. Under månaderna som följde gav flera andra fackförbund sitt stöd till IF Metall, bland annat Postnordanställda som vägrade leverera post till Tesla.

Två år senare pågår strejken fortfarande, och motståndet från det amerikanska företagets sida är lika stort som tidigare.

– Det handlar om en historisk konflikt på svensk arbetsmarknad. En konflikt mellan två samhällsmodeller, med globala dimensioner och betydelse för människors villkor, för den gröna omställningen för en rättvis fördelning i Sverige och andra länder.

Det säger Arena Idés utredningschef tyska Bendersom i dagarna kommer ut med boken Frontalkrock – Teslastrejken och kampen om framtiden.

Varför kan konflikten beskrivas som historisk?

– Av flera skäl. Det är den längsta arbetsmarknadskonflikten i Sverige i modern tid och den första strejken mot Tesla i världen. Det är en den strejk i Sverige som haft flest svenska fackförbund involverade, och det är en internationell strejk där även fackförbund från fyra andra länder är med.

Var IF Metall förberett på att konflikten kunde bli så långvarig?

– De var förberedda på att den skulle kunna pågå länge. Men inte att det skulle bli den längsta strejken i modern tid. De var inte heller förberedda på att få så svag uppslutning bland de nya medlemmarna på Tesla som det blev. Det var omkring 60 procent av medlemmarna på Tesla som gick med i strejken i början. Men sedan dess har det ökat, så nu är det ungefär 65 som är ute i strejk.

Varför var stödet inte hundraprocentigt?

– Det finns många skäl. En del var här på arbetstillstånd och vågade inte gå ut i strejk. De var rädda för att bli utvisade om de blev av med jobbet. Nu vet vi att om man strejkar så godkänns det av Migrationsverket som motsvarande att man är i en anställning. Så man blir inte utvisad. Ett annat skäl kunde vara att människor var rädda för att få sparken. Det får man inte enligt lag, men många vågar nog inte räkna med det.

– När man såg över tid att de som var ute i strejk fick inkomstersättning och stöd från facket, så påverkade det hur många som anslöt senare. Samtidigt ska man komma ihåg att strejken bröt ut för att medlemmarna ville det. Det var inte ett tryck uppifrån, utan från de som arbetade på Tesla.

I boken gör du en jämförelse mellan den här strejken och den mot Toys R Us på 1990-talet. Där tog det tre månader innan de gav upp slöt kollektivavtal Nu är vi inne snart på det tredje året av den här strejken och Tesla visar inga som helst tecken på att ge upp. Varför tycker företaget att detta är så viktigt?

– Tesla är ett djupt antifackligt bolag som har en vd och majoritetsägare i Elon Musk, som har sagt att han inte tror på idén med fackförbund. Han tycker att fackförbund är en utomstående aktör som skapar negativitet i ett bolag. Så för Teslas del så är det oerhört viktigt att hålla facket utanför. Man ser det som ett hot mot deras affärsmodell. Och jag tror också att man gör bedömningen att det finns en spridningsrisk.

Hur då spridningsrisk?

– Sverige är pyttelitet för Tesla. Ett kollektivavtal skulle omfatta kanske 120–130 personer. Och Tesla har ungefär tusen gånger fler anställda runt om i världen. Men jag tror att de gör bedömningen att om de accepterar ett avtal i Sverige så skulle det kunna användas som hävstång i förhandlingar, framför allt i Tyskland och USA. Där Tesla totalt sett har uppemot 80 000 anställda. Jag tror att den risken är överdriven. Men jag tror ändå att det finns ett sådant resonemang hos Tesla. Man vill inte ge vika någonstans.

En krydda i sammanhanget är ju att Elon Musk har radikaliserats politiskt under den tid strejken har pågått. Hur har det påverkat processen?

– Jag tror att det har gett strejken en extra dimension I boken beskriver jag hur strejken är en frontalkrock på tre nivåer, och Elon Musks allt mer högerextrema hållning har gett den en fjärde dimension, som handlar om kampen för demokrati. Facket strider för någonting mer än kollektivavtal här, någonting som alla egentligen borde vara överens om, från höger till vänster. Att man slåss för demokratin när man har en motpart som försöker förändra världen i antidemokratisk riktning.

En bok om en facklig strejk kan låta lite tekniskt. Vilka tänker du ska läsa den?

– Jag har försökt skriva boken för en väldigt bred målgrupp, så tillgängligt som möjligt. Förhoppningen är att den ska vara spännande och underhållande att läsa.

En sista fråga. Hur tror du att det går med strejken nu då?

– Haha, det är den avgörande frågan … men det får ni läsa i boken.

Källa

Dela
Publicerad av
AutoRevue

Hej! Jag bevakar det senaste inom teknik och media – från smarta prylar till digital kultur. Jag ser till att handplocka relevanta nyheter åt dig och sammanfatta dem för enkel läsning. För full läsning av hela artikeln kan du enkelt besöka källan som hittas ovan.

Relaterade artiklar
”Skämmer ut oss inför världen”
Business

”Skämmer ut oss inför världen”

Nedstängningen har pågått i 26 dagar och börjar nu påverka USA:s ekonomi,...

Stålbolaget behöver 10 miljarder – riskerar konkurs
Business

Stålbolaget behöver 10 miljarder – riskerar konkurs

Boden håller andan. Invånarna väntar på besked om det krisstämplade stålbolaget Stegra...

Teslastrejken går in på tredje året – då kan den brytas
Business

Teslastrejken går in på tredje året – då kan den brytas

– Om någon hade sagt för ett år sedan att Trump kommer...

Så ändrar EU-reglerna din Iphone
Business

Så ändrar EU-reglerna din Iphone

Rubrikerna har blivit välbekanta: Techjättar från USA åker på stora bötesbelopp av...