Dagens PS
Start Business Sportbilen använder simulerad teknik för att rädda körglädjen
Business

Sportbilen använder simulerad teknik för att rädda körglädjen

Dela
Dela

En ny arkitektur och vikten av elektrifiering

Concept C är byggd som en strikt tvåsitsig elektrisk sportbil, troligen med bakhjulsdrift och ett centralt placerat batteripaket, vilket påverkar dess proportioner. Den är avsedd att positioneras i segmentet mellan den tidigare TT och R8.

Jämfört med sina föregångare har Concept C vuxit avsevärt. Den mäter 4 520 millimeter på längden och 1 970 millimeter på bredden.

Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)
Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)

Viktmässigt återspeglar den utmaningen med elektrifiering. Den angivna bruttovikten ligger på cirka 1 960 kilo, vilket är betydligt tyngre än de cirka 1 280 kilo som en Audi TT vägde, eller de cirka 1 620 kilo som en Audi R8 vägde.

Denna viktökning är en direkt konsekvens av behovet att rymma stora EV-batterier. Concept C tros dela underrede med den kommande helelektriska Porsche 718 Boxster och Cayman.

Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)
Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)

Interiören: “shy tech” och intuitiva klick

Designfilosofin “Radical Simplicity” genomsyrar även interiören. Kabinen är minimalistisk och styrd av en “geometrisk logik” designad för att befria föraren från distraktioner.

Detta manifesteras genom så kallade “Shy tech solutions”, där skärmar och information döljs tills de aktivt behövs. Den minimalistiska digitala integrationen balanseras av fysiska, haptiska kontroller.

Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)
Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)

Genom att använda anodiserad aluminium betonas teknisk precision, och kontrollerna är designade för att ge en intuitiv och känslomässig upplevelse, inklusive det igenkännbara och förtroendeingivande “Audi click” för interaktioner.

Den virtuella sportkänslan

Elektriska drivlinor, med sin tysta och linjära acceleration, riskerar att minska det emotionella engagemanget i sportbilar. För att motverka detta bekräftade vd Döllner att Audi utvecklar en “virtual gearbox” och simulerade motorljud för den kommande elektriska sportbilen.

Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)
Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)

Den virtuella växellådan fungerar genom mjukvara som momentant saktar ner och sedan ökar accelerationen vid en simulerad växling, vilket efterliknar känslan av ett traditionellt fordon.

De simulerade ljuden skulle kunna baseras på Audis ikoniska femcylindriga motor, vilket skapar en direkt emotionell koppling till märkets prestandaarv. Döllner har uttryckt att tekniken är prestandahöjande, och att han personligen var snabbare på en racerbana i en bil utrustad med en virtuell växellåda.

Detta system är Audis spjutspets för att locka traditionalister och återskapa taktil och auditiv feedback i EV-segmentet.

Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)
Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)

Prislappen och produktionsutsikterna

Concept C är en mycket trovärdig förhandsvisning av en framtida seriebil. Döllner har offentligt uttalat att Concept C:s design är “90 procent där” i termer av vad som kommer att nå produktion.

Den serieproducerade bilen förväntas lanseras under 2027.

Bilen kommer inte att bära TT-namnet. Dess positionering är som en mer exklusiv elektrisk sportbil, avsedd att fylla gapet mellan den tidigare TT:s pris på cirka 540 000 svenska kronor (cirka 50 000 dollar) och R8:s pris på över 1 600 000 svenska kronor (cirka 150 000 dollar).

Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)
Lyssna koncept 100 (foto: lyssna)

Den förväntade startnivån ligger nära det sexsiffriga beloppet i dollar, vilket motsvarar närmare 1 100 000 svenska kronor beroende på valutakurs.

Genom att positionera produktionsversionen i detta högre segment höjer Audi exklusiviteten och de potentiella vinstmarginalerna jämfört med den tidigare, mer volymorienterade TT-modellen.

Exklusivt: Ikonisk motor i limiterad Cupra Formentor VZ5

En exklusiv specialmodell från cupra gör comeback i en begränsad upplaga om endast 4 000 fordon. Den har en ikonisk femcylindrig motor. Den här gången


Missa inte:

Vill du pensionera dig utomlands? Topplistan för svenskar. News 55

Avslöjat: Så undviker du böterna från de nya kamerorna. E55

Techjättens iskalla besked efter historisk datastöld. Realtid

Läs mer från Dagens PS – vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:

Källa

Dela
Publicerad av
AutoRevue

Hej! Jag bevakar det senaste inom teknik och media – från smarta prylar till digital kultur. Jag ser till att handplocka relevanta nyheter åt dig och sammanfatta dem för enkel läsning. För full läsning av hela artikeln kan du enkelt besöka källan som hittas ovan.

Relaterade artiklar
USA djupt involverade i Ukrainas attacker i Ryssland
Business

USA djupt involverade i Ukrainas attacker i Ryssland

Attacken mot raffinaderiet i Ufa tidigt på lördagen är den tredje mot...

Kina om Trumps nya tullhot: ”dubbelmoral"
Business

Kina om Trumps nya tullhot: ”dubbelmoral”

Tull Kinas president Xi Jinping och USA:s president Donald Trump har ett...

Oro växer för AI-bubbla – ”kan vända tvärt”
Business

Oro växer för AI-bubbla – ”kan vända tvärt”

1/2 Bubbelvarningar har börjat dyka upp med allt fler ovanligt högt värderade...

”Är inte rädda för att slåss”
Business

”Är inte rädda för att slåss”

Kina fördömer USA:s planer att införa tullar på ytterligare 100 procent på...