Risk att Arlanda byggs ut i onödan, skriver debattörer
Start Business Risk att Arlanda byggs ut i onödan, skriver debattörer
Business

Risk att Arlanda byggs ut i onödan, skriver debattörer

Dela
Dela

DEBATT | ARLANDA

I våras föreslog regeringens Arlandautredning ett stort paket med åtgärder kopplat till flygplatsen, baserat på ett antagande om kraftigt ökat flygande. Men när flyget ska nå nettonollutsläpp 2050 kan det bli upp till 65 procent dyrare att flyga, vilket skulle påverka efterfrågan. Därför behövs en uppdaterad analys av hur kostnader och efterfrågan på flygresor kan utvecklas innan beslut fattas.

EU:s mål är att nå nettonollutsläpp av fossil koldioxid till 2050, och där ingår också flyget. Den svenska flygbranschens färdplan för fossilfri konkurrenskraft säger att inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030, utrikesflyget ska vara det till 2045. Den förmodat viktigaste lösningen för att nå målet är att övergå från att tanka fossilt flygbränsle till bioflygbränsle och elektro­bränsle. Dessa bränslen kan användas i dagens flygplan, regelverket tillåter redan upp till 50 procents inblandning. Men biobränsle är cirka fyra gånger dyrare än fossilt bränsle, vilket sannolikt är en orsak till att inblandning av biobränsle i dag sker i mycket begränsad omfattning.

Inom EU finns två avgörande styrmedel för att göra flyget fossilfritt: EU:s utsläppshandel och en kvotplikt. Inom utsläppshandeln minskar utgivningen av nya utsläppsrätter varje år och 2039 ska den helt upphöra, enligt nuvarande regelverk. Det är ännu inte bestämt hur regel­verket kommer att se ut efter 2039, men sannolikt måste flygbolag med kvarvarande fossila utsläpp betala för motsvarande mängd negativa utsläpp, exempelvis från infångning och lagring av biogen koldioxid, så kallad bio-CCS. Oavsett hur regelverket utformas kommer priset på utsläppsrätter sannolikt bli mycket högre fram till 2040. EU:s kvotplikt för flyget bygger på en gradvis upptrappning. Från och med i år ska minst 2 procent av fossilfritt bränsle blandas in, för att öka till minst 70 procent 2050. Sammantaget kommer utsläppshandeln och reduktionsplikten innebära ökade kostnader för flyget, vilket håller tillbaka efterfrågan.

Källa

Dela
Publicerad av
AutoRevue

Hej! Jag bevakar det senaste inom teknik och media – från smarta prylar till digital kultur. Jag ser till att handplocka relevanta nyheter åt dig och sammanfatta dem för enkel läsning. För full läsning av hela artikeln kan du enkelt besöka källan som hittas ovan.

Relaterade artiklar
Gentoo Media – continued listing on Nasdaq Stockholm, delisting from Euronext Oslo Børs from 25 July 2025
Business

Nyheter om SaaS-rapporten 2025 – Breakit

Nyheter om SaaS-rapporten 2025 – Breakit Laddar… Laddar… Laddar… Laddar… Laddar… Laddar…...

Tung börsnedgång – nu kan rallyt vara över: ”Det blir avgörande framåt”
Business

Tung börsnedgång – nu kan rallyt vara över: ”Det blir avgörande framåt”

Stockholmsbörsen har haft tolv plusdagar de senaste femton dagarna. Men efter fyra...

Miljoner för ny logotyp – kritiseras internt -
Business

Miljoner för ny logotyp – kritiseras internt –

Kriminalvården lanserar en ny grafisk profil för 3,1 miljoner kronor – exklusive...

Flat Capitals transaktion går igenom: "Dramatisk förändring"
Business

Flat Capitals transaktion går igenom: “Dramatisk förändring”

Ett par hunda aktieägare samlades i Nasdaqs lokaler i Frihamnen i Stockholm...