Lite i skymundan meddelade Saab nyligen att man tecknat ett utvecklingskontrakt med FMV, alltså svenska staten, värt nästan 2,7 miljarder. Det händer då och då. I just det här fallet handlade det om ”fortsatta konceptstudier för framtida stridsflygsförmåga” med inriktning både på ”bemannade och obemannade lösningar”.

På försvarsspråk kallas det Vägval stridsflygdet vill säga vilka plan som i en avlägsen framtid ska ersätta det ännu inte operativa Gripen E-systemet i det svenska flygvapnet. Vi talar alltså om plan som kanske ser dagen ljus under 2040- eller 2050-talet.

Än så länge finns det inga politiska beslut om vilken tillverkare som ska leverera den sjätte generations stridsflyg – som det också benämns. Gripen-E tillhör den femte. Ändå kan Saab tillgodogöra sig utvecklingsmiljarder i en strid ström redan som det är. Det nya kontraktet är en förlängning av det förra från 2024.

Förr eller senare har det gått så långt att politikerna fastnat i ett skruvstäd av projektpengar och inte har något annat val än att ge Saab kontraktet. Företaget har utvecklat samtliga svenska stridsflygplan från det kalla kriget och framåt: Tunnan, Draken, Viggen och Gripen i olika versioner.

Försvarsminister Pål Jonson är eld och lågor över avtalet med Saab. På X skriver han att syftet är ”att säkerställa kontinuitet i svensk flygteknisk utveckling” och ”vår roll i framtida europeiska och allierade flygsamarbeten”.

Det kanske låter lite lagom fluffigt. Men man kan också tolka det mer hårdraget: antingen kommer Saab att utveckla det nya planet på egen hand eller så blir det ett samarbete med en utländsk tillverkare. Saab kommer i vilket fall att vara en del av projektet. Allt annat är uteslutet. Det är regeringens linje.