Jonas Fröberg: Därför sparkar Polestar folk
Start Business Jonas Fröberg: Därför sparkar Polestar folk
Business

Jonas Fröberg: Därför sparkar Polestar folk

Dela
Dela

Varför sparkar Polestar 100 utvecklare?

– Det enkla svaret är att Polestars nästa mindre elbilsmodell, som heter Polestar 7, ska utvecklas på Volvo Cars redan existerande bilplattform (kallad SPA3). Detta aviserades redan i somras. Det behövs helt enkelt färre utvecklare och ingenjörer när man effektiviserar. Så varslet var inte helt oväntat. Geelykoncernen, där Polestar och Volvo Cars ingår, pressar sina bilmärken allt hårdare att utveckla nya modeller på koncerngemensamma plattformar. Det såg vi inte minst i maj när Volvo Cars aviserade att man planerade att göra sig av med runt 2 000 anställda tjänstemän och konsulter i Sverige. Dessutom pressas det förlustbringande Polestar allt hårdare av moderbolaget Geely att göra vinst så snart det går. Polestar har tappat runt 90 procent av sitt aktievärde sedan börsintroduktionen 2021. Då noterades den för över 9 dollar per aktie – i dag är värdet knappt 0,9 dollar.

Hur påverkar detta Göteborg?

– Det är tufft för dem som måste gå, men jobbet att utveckla den nya modellen stannar delvis i Göteborg eftersom den nu baseras på Volvos plattform. Sedan är det en större och mer ödesmättad fråga att alla bilmärken inom Geelyfamiljen ska dela på plattformar framgent. Det kan leda till att mer plattformsutveckling flyttar till Kina, som allt mer leder bilutvecklingen i världen, inte minst inom mjukvara. Det blev aktuellt när Volvo Cars stora elbil EX90 blev gravt försenad på grund av mjukvaruproblem. Det är därför en liten revansch för Volvo Cars att det blir deras nya plattform SPA3 (som ska användas för deras kommande elsuv EX60) som ska användas på den nya Polestarmodellen.

Hur mår bilbranschen i Europa i stort då?

– Så där. Hela branschen i Europa genomgår ett stålbad. Mellan juni 2024 och juni 2025 tappade exempelvis Tysklands bilindustri över 51 000 arbetstillfällen. Elbilsförsäljningen har temporärt tappat fart. Men det hetaste samtalsämnet i bilvärlden är stor kostnadspress från nya bilmärken i Kina (där Polestar ju är en del). Det visade sig inte minst på bilsalongen i München i september där välkända kinesiska märken som BYD nu får trängas med tämligen okända Hongqi, GAC eller det nya bilmärket Aito (Adding Intelligence to Auto) som bland annat kinesiska Huawei står bakom.

Att Polestar och Volvo Cars båda ingår i Geelykoncernen är därför också en konkurrensfördel jämfört med BMW, Mercedes och Volkswagen.

Det kan också vara på sin plats att säga att Polestar skapades i sin nuvarande form av Volvo Cars 2017 men sedan 2024 har Volvo Cars bara 18 procents ägande och det stora ansvaret att bekosta resan framåt hamnade på moderkoncernen Geely.

Källa

Dela
Publicerad av
AutoRevue

Hej! Jag bevakar det senaste inom teknik och media – från smarta prylar till digital kultur. Jag ser till att handplocka relevanta nyheter åt dig och sammanfatta dem för enkel läsning. För full läsning av hela artikeln kan du enkelt besöka källan som hittas ovan.

Relaterade artiklar
Karriärföretagen presenterar varje år Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och Young Professionals, där de utvalda får titulera sig som ett Karriärföretag under ett år. Foto: Duni Group
Business

Duni Group vinner pris som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

Varje år delar Karriärföretagen ut priser till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Duni...

Dagens PS
Business

Sportbilen använder simulerad teknik för att rädda körglädjen

En ny arkitektur och vikten av elektrifiering Concept C är byggd som...

Provkörning: Volvo XC60 - DN.se
Motor

Provkörning: Volvo XC60 – DN.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare: Peter Wolodarski | Redaktionschef: Anna Åberg | Vd: Anders Eriksson |...