Avyttringen är ett led i Footways strategi att renodla verksamheten och fullt ut fokusera på sin snabbt växande OaaS-modell (Operations as a Service). Footway tog nyligen in 100 miljoner kronor i kapital för att accelerera utvecklingen av plattformen, som idag stödjer e-handelsverksamheter i 38 marknader på 18 språk.
”Vi söker rätt ägare – vi söker inte den högsta köpeskillingen,” säger Daniel Mühlbach, VD för Footway OaaS AB. ”Våra butiker är lönsamma och skuldfria. Vi vill se dem växa vidare hos entreprenörer som brinner för digital handel och starka varumärken. Med Footways plattform som grund finns potentialen att bygga upp e-handeln på nytt och nå full kraft igen.”
Försäljningsprocessen inleds idag. Intresserade parter kan anmäla sitt intresse till louise.liljedahl@footway.com för att få tillgång till mer information.
Varumärken som omfattas av processen:
Sportamore, Caliroots, Runforest, TheSolestory, RacketNow, BLACC, Grandshoes, Heppo, Barnskospecialisten, Stayhard, Netlens och Nividas.
Om fjärde i AB
Footway erbjuder en skalbar infrastruktur för e-handel – eCom i en låda – som gör det möjligt att driva och växa varumärken med låga kostnader och utan investeringar. Bolaget hanterar logistik, distribution, returflöden och kundsupport i 38 marknader på 18 språk. Med Footway kan varumärken fokusera på försäljning och tillväxt, medan plattformen tar hand om resten. Mer information finns på footwayplus.com.