Volkswagen överger sin egen mjukvaruutveckling till förmån för Rivian och Xpeng
Start Motor Volkswagen överger sin egen mjukvaruutveckling till förmån för Rivian och Xpeng
Motor

Volkswagen överger sin egen mjukvaruutveckling till förmån för Rivian och Xpeng

Dela
Dela

Volkswagen har genomfört en total omstrukturering av sin mjukvarudivision Cariad. I stället för att utveckla teknologin internt köper den tyska biltillverkaren nu främst lösningar från externa partners, berättar koncernchefen Oliver Blume, enligt Financial Times.

”Vi har gjort vår hemläxa”, sade Blume vid ett evenemang i München, där han förklarade att Cariad nu är redo att konkurrera med Tesla och kinesiska tillverkare, lovar han.

200 utvecklare har lämnat VW

Det tidigare Cariad-teamet med cirka 200 mjukvaruutvecklare har till stor del lämnat Volkswagen-koncernen, anger interna källor till Financial Times.

Den nya strategin baseras istället på partnerskap med amerikanska Rivian och kinesiska Xpeng.

Ett joint venture mellan VW och Rivian i Kalifornien sysselsätter redan cirka 1 300 personer. Samarbetet kommer inledningsvis att fokusera på mjukvara för Rivian SUV-model R2, varefter lösningar kommer att utvecklas för Volkswagens egna modeller.

Porsche Macan och Audi Q6 e-tron får ny mjukvara först

De första VW-bilarna med den nya mjukvaran kommer att vara den uppdaterade Porsche Macan och Audi Q6 e-tron. Cariad har också till uppgift att uppdatera Volkswagens befintliga mjukvaruplattformar och integrera nya lösningar utvecklade av Rivian.

En stor utmaning blir att anpassa Rivian-programvaran, som ursprungligen utvecklats för elfordon, till bilar med förbränningsmotor och hybridteknik. VW och flera av koncernens dotterbolag har skjutit upp lanseringen av nya elbilar och förlängt livslängden för befintliga modeller med förbränningsmotor. Den nya mjukvaran måste därför också kunna fungera i dessa bilar.

(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.




Källa

Dela
Publicerad av
AutoRevue

Hej! Jag bevakar det senaste inom teknik och media – från smarta prylar till digital kultur. Jag ser till att handplocka relevanta nyheter åt dig och sammanfatta dem för enkel läsning. För full läsning av hela artikeln kan du enkelt besöka källan som hittas ovan.

Relaterade artiklar
Audi Concept C på vägarna: eldriven sportcabriolet 2027
Motor

Audi Concept C på vägarna: eldriven sportcabriolet 2027

https://speedme.ru/sv/posts/id8663-audi-concept-c-pa-vagarna-eldriven-sportcabriolet-2027 Audi Concept C på vägarna: eldriven sportcabriolet 2027 Audi Concept C...

Porsche Macan GTS
Motor

Porsche växlar upp – eldrivna Macan GTS gör hundra på 3,8 sekunder

Macan GTS utökar Porsches eldrivna Macan-familj med en version som fokuserar på...

Dagens PS
Motor

Klockhusen lutar sig mot klassiska sportbilar – säljer snabbt slut

Följer tydligt mönster Mönstret är numera väldigt tydligt. Klockhusen ställer sig inte...

Volvo lanserar gratis hemladdning
Motor

Volvo lanserar gratis hemladdning

• Av: Per Henricsson Publicerad 21 oktober 2025 Skapad den 21 oktober...