En källa berättade för Lusa att denna process inleddes för några månader sedan, vilket markerar andra gången i år som Microsoft Portugal har sagt upp ett stort antal anställda.
En annan källa uppgav att processen innebar en massuppsägning som omfattade 68 personer, med positioner som eliminerades för kundkontochefer, molnlösningsarkitekter (specialister på molnlösningar för företag) och FastTrack-team (som hjälper kunder att implementera och få ut det mesta av Microsofts lösningar).
Den nyligen inrättade Microsoft Portugal Workers’ Commission (CT) kontaktades av Lusa och hänvisade förtydliganden till företaget, eftersom det omfattas av ett sekretessavtal.
En officiell källa från det multinationella företaget svarade Lusa att Microsoft globalt “genomför nödvändiga organisatoriska förändringar för att bättre positionera företaget för framgång på en dynamisk marknad”, vilket upprepar det uttalande som det har gjort i flera månader.
Microsoft har sitt huvudkontor i Seattle, i USA, och har gjort flera uppsägningar.
Den senaste omgången avgångar, den andra på lika många månader, tillkännagavs i början av juli och påverkade tusentals anställda i olika team globalt, inklusive inom försäljning och Xbox-videospeldivisionen.
Microsoft började skicka ut uppsägningsmeddelanden den 2 juli, men i ett uttalande avböjde man att ange det exakta antalet anställda som omfattas. Det indikerade bara att nedskärningarna representerar mindre än 4% av arbetskraften som den hade för ett år sedan.
Enligt uppgifter som offentliggjordes i juni förra året hade Microsoft cirka 228 000 heltidsanställda, så den minskning som tillkännagavs i juli kan ha påverkat nära 9 000 personer.
Det var dock oklart om nedskärningarna i juli inkluderade de cirka 6 000 arbetare som redan var uppsagda i en tidigare jobböppning som tillkännagavs två månader tidigare, i maj.
Dessa nedskärningsrundor kommer samtidigt som flera teknikföretag fortsätter att anpassa sina strukturer efter tunga investeringar och anställningar under pandemiåren.
Särskilt Microsoft har under de senaste åren varit under press för att kontrollera kostnaderna, bland annat på grund av höga utgifter för datacenter som driver artificiell intelligens och cloud computing-tjänster.