Expressen
Start Motor Nya elbilspremien är för komplicerad
Motor

Nya elbilspremien är för komplicerad

Dela
Dela

Det är omöjligt för gemene man att veta om de är berättigade att få ta del av nya premien vid köp av elbil.

Här är ett mycket bättre och enklare förslag som Naturvårdsverket borde ha skickat till regeringen.

Per-Erik Sundström, Teknikens Världs chefredaktör, frågar sig varför allt måste vara så krångligt?

Per-Erik Sundström, Teknikens Världs chefredaktör, frågar sig varför allt måste vara så krångligt? Foto: TT Nyhetsbyrån / Expressen

Jag satt och läste på om nya elbilspremien som är under utredning och som delvis ska finansieras av EU:s sociala klimatfond. Premien, som är på max 54 000 kronor, föreslås träda i kraft i januari 2026 och gälla fram till mitten av 2029.
Målgruppen för bonusen är hushåll med lägre inkomster och personer som bor i glesbygds­kommuner eller områden med dålig tillgång till kollektivtrafik.
Inget fel i det, men när jag läser om de föreslagna kriterierna för att få rätt till premien så börjar det klia i huvudet på mig.

För att man ska kunna ansöka om premien får hushållets totala skattepliktiga inkomst vara max 80 procent av medelinkomsten i Sverige. Enligt SCB:s uppgift är medelinkomsten 499 200 ­kronor per år enligt 2024 års siffror. 80 procent av 499 200 kronor är 399 360 kronor per år. Alltså får man ha max 33 280 kronor per månad i beskattnings­bar inkomst (brutto) som ensamhushåll för att kvalificera sig för bidrag.

Är man flera i hushållet ­räknas de totala ­skattepliktiga inkomsterna för alla vuxna ihop. Den summan justeras sedan för hushållets storlek med hjälp av särskilda konsumtionsvikter. Den justerade inkomsten jämförs sedan med 80 procent av den nationella medelinkomsten. Om hushållets justerade inkomst ligger under den gränsen kan man få bonusen.

Det här är så krångligt att ingen intuitivt vet vem som är berättigad till premie.

Sedan måste bilen enligt förslaget kosta mellan 54 000 kronor och 500 000 kronor, förmånstagaren får inte ha ägt eller leasat elbil eller laddhybrid de senaste tolv månaderna och dessutom måste man bo i en kommun som klassas som landsbygd eller glesbygd.

Jag är inte någon expert på offentlig förvaltning och ­regler för EU-stöd, men jag inbillar mig att det måste gå att utforma reglerna enklare och få ett bredare genomslag.

Varför inte låta alla privatpersoner som äger och besiktigar en elbil få göra ett skatteavdrag på en viss summa i deklarationen varje år? Enkelt, tydligt och rättvist. Om man vill kan man sätta en övre inkomstgräns för att få göra avdraget (till och med jag förstår att det inte är samhällsekonomiskt försvarbart att ge familjen Wallenberg en skattereduktion).

Då spelar det ingen roll om man kör en begagnad Renault Zoe eller en ny Tesla Model y. Och inte heller var man gör det. Noll utsläpp vid färd är en miljö­fördel oavsett om man kör på Essingeleden eller på en landsväg i Krokom.

Landsbygdskommuner och begränsad kollektivtrafik

Begränsad kollektivtrafik

Enligt Naturvårdsverket anses tillgången till kollektivtrafik vara begränsad vid färre än 243 kollektivtrafikavgångar per vecka per kvadratkilometer. Områdena baseras på demografiska statistikområden (se sidan 19 här) som inte är belägna i någon av landsbygdskommunerna som anges nedan.

Bykommuner
Följande kommuner, enligt kommungrupperingarna glesa blandade kommuner, tätortsnära landsbygdskommuner, glesa landsbygdskommuner samt mycket glesa landsbygdskommuner, ingår i Naturvårdsverket förslag för elbilspremie:

Alvesta

Aneby

Arjeplog

Arvidsjaur

Arvika

Askersund

Avesta

Bengtsfors

Berg

Bjurholm

Bjuv

Bollebygd

Bollnäs

Borgholm

Boxholm

Bromölla

Bräcke

Båstad

Dals-ed

Dorotea

Eda

Ekerö

Emmaboda

Essunga

Fagersta

Falköping

Flen

Färgelanda

Gagnef

Gislaved

Gnosjö

gotland

Grums

Grästorp

Gullspång

Gällivare

Götene

Hagfors

Hallsberg

Haparanda

Heby

Hedemora

Herrljunga

Hjo

Hudiksvall

Hultsfred

Hylte

Hällefors

Härjedalen

Hässleholm

Höganäs

Högsby

Hörby

Höör

Jokkmokk

Kalix

Karlsborg

Karlshamn

Karlskrona

Kindas

Kiruna

Klippan

Kramfors

Kristianstad

I steg

Kungsbacka

Laholm

Laxå

Lekeberg

Leksand

Lessebo

Lidköping

Lilla Edet

Lindesberg

Ljusdal

Ljusnarsberg

Lycksele

Lysekil

Malung-Sälen

Malå

Mariestad

Markera

Markaryd

Mellerud

Mjölby

Mora

Munkedal

Munkfors

Mönsterås

Mörbylånga

Norberg

Nordanstig

Nordmaling

Norrtälje

Norsjö

Nynäshamn

Ockelbo

Olofström

Orsa

Orust

Osby

Oskarshamn

Ovanåker

Pajala

Ragunda

Robertsfors

Ronneby

Rättvik

Simrishamn

Sjöbo

Skara

Skellefteå

Skinnskatteberg

Skurup

Skövde

Smedjebacken

Sollefteå

Sorsele

Sotenäs

Stenungsund

Storfors

Storuman

Strömstad

Strömsund

Hälsosam

Svalöv

Svenljunga

Säter

Sävsjö

Söderhamn

Söderköping

Sölvesborg

Galleri

Tibro

Tidaholm

Tierp

Tingsryd

Damm

Tomelilla

Torsby

Torsås

Tranemo

Tranås

Skyldig till

Töreboda

Ulricehamn

Uppvidinge

Vaggeryd

Valdemarsvik

Vansbro

Vara

Varberg

Vetlanda

Vilhelmina

Vimmerby

Vindeln

Vingåker

Vårgårda

Vännäs

Västervik

Yttre

Åmål

Ånge

Åre

Årjäng

Åsele

Älvdalen

Älvkarleby

Älvsbyn

Öckerö

Ödeshög

Örkelljunga

Örnsköldsvik

Östhammar

Östra Göinge

Överkalix

Övertorneå



Källa

Dela
Publicerad av
AutoRevue

Hej! Jag bevakar det senaste inom teknik och media – från smarta prylar till digital kultur. Jag ser till att handplocka relevanta nyheter åt dig och sammanfatta dem för enkel läsning. För full läsning av hela artikeln kan du enkelt besöka källan som hittas ovan.

Relaterade artiklar
Blumhouse släpper app till Meta Quest. Om man vill ha lite effektfullare filmer.
Motor

Blumhouse släpper app till Meta Quest. Om man vill ha lite effektfullare filmer.

Blumhouse släpper app till Meta Quest. Om man vill ha lite effektfullare...

Elon Musk fångar upp Nvidia-talanger för sitt helt AI-genererade spel -
Teknik

Elon Musk fångar upp Nvidia-talanger för sitt helt AI-genererade spel –

Vi har precis fått nyheten att Elon Musks AI-startup xAI i tysthet...

Demenscenterplanerna kan behöva börja om från början
Motor

Demenscenterplanerna kan behöva börja om från början

Klart är i alla fall att det inte blir något demenscenter i...

Carlex Design lanserar Mercedes‑AMG G 63 Havana Vintage
Motor

Carlex Design lanserar Mercedes‑AMG G 63 Havana Vintage

https://speedme.ru/sv/posts/id7017-carlex-design-lansarar-mercedes-amg-g-63-havana-vintage Carlex Design lanserar Mercedes‑AMG G 63 Havana Vintage Havana Vintage: Carlex...