Glassbilen blir eldriven med Mercedes eSprinter
Under sommarlovet är Glassbilens melodi en självklar del av vardagen. Nu kan vi njuta av tonerna utan störande motorljud då Glassbilen har blivit eldriven med Mercedes eSprinter. Dessa ombyggda elfordon väger 4,25 ton, och tack vare speciella dispenser kan vi köra dem med B-körkort.
Fördelar med eldrivna Glassbilar
- Miljövänligare transport med nollutsläpp
- Lägre driftskostnader med billigare energi
- Mindre buller för en tystare upplevelse
Henrik Wessen, fleet manager på Hemglass Sverige, säger: “85 % av våra bilar är Mercedes-Benz Sprinter, och vi kan nu ha samma uppbyggnad för eldrivna som för dieselmodellerna.”
Eldriven räckvidd och ekonomi
Standardutrustade eSprinter har en räckvidd på upp till 44 mil. Detta underlättar planering av rutter och laddning, särskilt för fasta turer. Den ekonomiska aspekten är också fördelaktig med stora besparingar på skatt och service.
Först ut är två ombyggda Glassbilar i Kristianstad. Målet är att majoriteten av Hemglassbilarna ska vara eldrivna till 2030, beroende på dispensens fortlevnad.
Vanliga frågor
Hur påverkar eldrift kostnaderna? Eldrift sänker driftskostnaderna genom lägre skatter och billigare elpriser.
Kan alla Glassbilar bli eldrivna? Planen är att majoriteten ska bli eldrivna till 2030, men det beror på fortsatt dispens.
Hur påverkas räckvidden av eldrift? För fasta turer är räckvidden på upp till 44 mil tillräcklig med rätt planering.