Recension: Kingdom Come: Deliverance 2
Start Recension Recension: Kingdom Come: Deliverance 2
RecensionSpel

Recension: Kingdom Come: Deliverance 2

Dela
Dela

🏰 Introduktion: Medeltidsdrömmen som blev verklighet

Warhorse Studios Ă€r tillbaka med Kingdom Come: Deliverance 2, ett nytt spel som inte bara bygger vidare pĂ„ originalet frĂ„n 2018 utan Ă€ven höjer ribban rejĂ€lt för historiska rollspel. Spelet slĂ€pptes i februari 2025 och Ă€r tillgĂ€ngligt pĂ„ PC, PS5 och Xbox Series X|S. Den hĂ€r gĂ„ngen fortsĂ€tter berĂ€ttelsen om Henry – smedssonen som kastas in i den blodiga maktkampen i 1400-talets Böhmen – en tid prĂ€glad av politiskt kaos, religiösa konflikter och vardagens brutalitet.

Den hĂ€r spelrecensionen tar en nĂ€rmare titt pĂ„ vad som gör Kingdom Come: Deliverance 2 till en av Ă„rets mest efterlĂ€ngtade och diskuterade titlar. FrĂ„n gameplay och grafik till ljud och helhetsintryck – vi tĂ€cker allt.


🎼 Gameplay: Realism med rollspelsdjup

Om du spelade första spelet vet du att Kingdom Come inte handlar om klassisk fantasy – hĂ€r finns inga drakar eller magi. Allt kretsar kring realism. I uppföljaren förfinas detta ytterligare. Henry kan fortfarande anpassas utifrĂ„n din spelstil: du kan bli en diplomatisk medlare, en brutal soldat, en charmig tjuv eller en lĂ€rd munk. Alla val du gör pĂ„verkar berĂ€ttelsen, NPC:ers reaktioner och vĂ€rldens utveckling.

Stridssystemet har förbĂ€ttrats markant. Det bygger fortfarande pĂ„ verklighetsbaserade tekniker med riktade attacker och försvar, men kĂ€nns nu mer responsivt och mindre klumpigt. Striderna Ă€r utmanande, sĂ€rskilt i början – och belönar tĂ„lamod snarare Ă€n button mashing. Smide, jakt, alkemiexperiment, och hĂ€stridning Ă€r inte bara sidogrejer utan integrerade delar av upplevelsen.

Spelet introducerar ocksĂ„ nya kartomrĂ„den, inklusive den stora staden KutnĂĄ Hora, vilket nĂ€stan dubblar spelvĂ€rlden jĂ€mfört med första spelet. Uppdragen Ă€r mer dynamiska och det finns flera sĂ€tt att lösa dem – med vĂ„ld, list eller förhandling. (Wikipedia)


đŸ–Œïž Grafik och ljud: Detaljer som bygger vĂ€rlden

Grafiken Àr en av de starkaste punkterna i Deliverance 2. Warhorse har verkligen utnyttjat CryEngine för att skapa en levande, andlös vacker spelvÀrld. LjussÀttning, skuggor, vÀdereffekter och texturer Àr i toppklass. Att vandra genom en dimmig skog i gryningen, höra fÄglarna vakna och se ljuset sila genom trÀden Àr en upplevelse i sig.

Men det Ă€r inte bara vackert – det Ă€r funktionellt. VĂ€der och tid pĂ„ dygnet pĂ„verkar bĂ„de synlighet och NPC-rutiner. Regn kan minska sikt, och snö pĂ„verkar rörelse. Även ljudbilden Ă€r kraftfull – musiken av Jan Valta och Adam Sporka vĂ€xlar mellan dramatisk och lĂ„gmĂ€ld, alltid i samklang med spelets tempo.

RöstskĂ„despelet Ă€r överlag bra, sĂ€rskilt i originalversionen. Och för den som vill maximera inlevelsen finns möjligheten att spela med tjeckiskt tal – en detalj som bidrar till autenticiteten.


🎼 Har du testat Kingdom Come: Deliverance 2? HĂ„ller du med om vĂ„rt betyg? Spana Ă€ven in fler spelrecensioner vi har pĂ„ sajten!

Recension: Kingdom Come: Deliverance 2
9
Slutsats
Sammanfattning

Kingdom Come: Deliverance 2 Ă€r inte för alla – men för den som Ă€lskar lĂ„ngsamma, detaljrika rollspel med historisk trovĂ€rdighet Ă€r detta ett mĂ€sterverk. Det Ă€r ett spel dĂ€r varje val du gör faktiskt spelar roll. Det krĂ€ver tĂ„lamod, men belönar dig rikligt. Det Ă€r uppenbart att Warhorse Studios har lyssnat pĂ„ feedback frĂ„n första spelet och anstrĂ€ngt sig för att leverera ett mer finslipat, tillgĂ€ngligt men fortfarande utmanande spel. För oss som uppskattar djup, realism och smart speldesign Ă€r detta ett av Ă„rets starkaste titlar. Ett mĂ„ste för RPG-fans.

Fördelar
Exceptionellt djup och valfrihet i spelet FörbÀttrat, mer intuitivt stridssystem En enorm och levande vÀrld att utforska Ljud och grafik i toppklass som skapar stark inlevelse Realism utan att kompromissa med spelbarhet
Nackdelar
Brant inlÀrningskurva för nybörjare Vissa uppdrag kan fortfarande kÀnnas utdragna Animationer i dialogscener Àr ibland stelt regisserade Laddningstiderna Àr fortfarande lite lÄnga pÄ konsol
  • Betyg9
Dela
Publicerad av
Sebastian

Jag Àr en engagerad person med ett stort intresse för teknik och media. Jag drivs av att förstÄ hur digitala lösningar och produkter formar vÄr vardag och hur medier pÄverkar vÄrt sÀtt att tÀnka, kommunicera och konsumera information. Kombinationen av teknikens möjligheter och medievÀrldens dynamik inspirerar mig att stÀndigt utforska nya idéer och verktyg.

Relaterade artiklar
Mer lÀckt material frÄn Battlefield 6
Spel

Nya och spÀnnande lÀckor avslöjar detaljer om Battlefield 6!

Battlefield 6 lÀcker som ett sÄll Att respektlöst bryta mot NDA-avtal verkar...

Speltillverkare övervakar dig nĂ€r du spelar – det Ă€r olagligt, sĂ€ger jurist | Teknik
Spel

“Juristvarning: Olagliga Metoder AnvĂ€nds av Speltillverkare för Spionage”

## Ubisoft Anklagas för OtillÄten Datainsamling Ubisoft stÄr inför anklagelser om otillÄten...

Helikoptrar och bomber - Strike-serien kan vara pÄ vÀg att Äterupplivas
Spel

Helikoptrar och Explosioner: Strike-seriens Möjliga Återkomst!

## Strike-serien kan Ă„teruppstĂ„ Minns du 90-talets isometriska helikopterspel som **Ökenstrejk**, **Jungle...

FZ Play Ă€r tillbaka – med Death Stranding 2 OCH giveaway!
Spel

FZ Play Ă€r tillbaka – hĂ„ll utkik efter Death Stranding 2 och delta i vĂ„r giveaway!

## Följ med Wakkaah till Stranden: Dödstrandning 2 En ny spelkvÀll vÀntar!...