Det har länge varit känt att spel har upptagit mer och mer av spelarnas tid, särskilt på PC. Men det visar sig också att detta har lett till att spelarna spenderar mer och mer av sina pengar på saker som inte är faktiska spel.
Nämligen saker som säsongspass och Tullsamtal-skins. Faktum är att mikrotransaktioner utgör över hälften av alla utgifter inom PC-spel, enligt en ny rapport. Marknadsundersökningsföretaget Newzoos rapport från 2025 om konsol- och PC-spel skildrar en verklighet där det ständigt växande antalet nya spel som lanseras varje vecka får en allt mindre betydelse.
Enligt företagets data spenderade PC-spelare endast 8 procent av sin totala speltid under 2024 på spel som släpptes det året. Istället riktades merparten av deras spelande, över 60 procent av tiden, mot äldre titlar som lanserades för mer än sex år sedan.
Enligt min stad visade rapporten att spelarna spenderar majoriteten av sina pengar på mikrotransaktioner i själva spelet. Det hjälper alltså inte att kosmetik och skins blir allt dyrare. Call of Duty: Black Ops 6:s nya Jay och Silent Bob tracer-bundle kostar som exempel 20 dollar, motsvarande 200 kr. Enligt Newzoo gick endast 28 procent av PC-spelandets utgifter 2024 till fullständiga spel. Det får en onekligen att fundera över vad det kan få för konsekvenser för PC-spelande på lång sikt.